AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
811

Nokia WR vinterdäck?

Hej alla!
Är det någon som åker med dessa snälla vinterdäck?
Jag funderar på en uppsättning 225or, jag prioriterar tyst gång, bra grepp på torr/blöt asfalt. Nån som åker med WR och vill berätta lite...?
Kowalski
Hej

Har sådana sedan två säsonger sedan, dock i dimensionen 195-65-15, H-märkta efter rekomendationer från flera däckfirmor. Jag är väldigt nöjd med dem, de är hyffsat tysta och är kusligt effektiva mot vattenplaning. De är även bra mot slask och funkar förvånandsvärt bra på nysnö, dock är de som alla andra dubbfria H-märkta däck värdlösa på hårdpackad packad is/snö, där är det ju bara dubb som gäller. Efter 2000 mils normal vinterkörning ser de knappt använda ut.

Fastnade med 318:en första vintern med WR i en hal uppförsbacke vid ett rödljus, svor över att 318 bilen saknade allt vad ASC, 4WD samt dubbdäck heter :-) , min fortsatta färd blev först möjlig efter assistans av en mycket hjälpsam förbipasserande student.

Så jag är på det hela mycket nöjd med däcken, dock vet jag inte hur egenskaperna blir med 225:or.

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
BMWCS SYD
Har dessa däck och håller med Kowalski. De är bra så länge inte snön blir för hårdpackad =) eller djup. Hade de på min M3:a förra vintern och det funka fint med just 225/45/17. Kommer att köra på de i år igen =)

///Egget
Länk
Rekomenderas varmt, men tag typ 205/65-15 i stället för 225/60-15 ( dock dålig framkomlighet bakåt (dvs ur drivan.....) med dessa däck)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Jag har faktiskt sökt, det finns inte en enda kommentar om Nokia WR...

Dessa däck ska normalt bara användas vid snällt väder, förstabilen är skodd med nya Hakka-4, 195-65-15.
Om det är de odubbade som diskuteras så vill jag minnas att de blev sämst i Teknikens världs vinterdäckstest iår.

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Kalle: Var det inte Nokia Q det?
js_snicke,

Stämmer bra nu när jag kollat i blaskan, det var Nokian Q som blev sämst i test. I Vi bilägares test tyckte man dock att Nokian Q var ett "Bra allrounddäck".......

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Har också Nokian WR och kan helt klart rekommendera dem.
Läs här på Nokian.se om just Halkka Q och WR:

Länk

WR är i stort sett Hakka Q men med högre hast märkning och därmed lite annorlunda mönster ( hur det är med europeiska kontra nordiska snöflingor tror jag mest på att det är en skröna från Däckbranschen)

Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Kör med Nokian WR på alla bilarna ( Utom det Engelska muppet som sover längts in i ladan ).
Har dock inte testat i värsta vintervädret ännu av förklarliga orsaker.
Hittils funkar däcken bra, precis som Nokian alltid gör, tysta, runda, bra grepp vid lite högre farter.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Tänkte först köpa nokian ER till min bil. Bestämde mig senare för Hakka 4.
Nya AMS har test av just Nokkian WR mediokert i mitten enl. dom ( men www.gummihuset.se har så bra priser får man ju oxå väg in då.. 205/65-15 3500 för 4 st......)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.