AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
103.895

Vad grejar ni 100-200 km/t på?

Sida 4 av 12
Perkka
Wald: Jag körde ifrån en Merca 2.3 16v i helgen med Saaben. Hur pass bra går dom egentligen? Motorn är väl iaf på runt 170hk och kommer från Cosworth, har jag för mig.

2ggr provade vi och båda gångerna segrade jag trots väldigt mkt hjulspinn. Det var skoj.

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
hejsan grabbar, får återkomma med tider till våren, när bettan får komma fram på vägarna, och sprätta grus och annan skit.

" Varför bara ha 1 st, när man kan ha 2 st"

Macc
Perkka, en kompis har en sådan, går bra faktiskt.. fina bilar! de ska väll göra runt 7.5-8sec eller något liknande. Vad har du för Aero då?

Mvh.. Per :)
Perkka
900 Aero T16. Jo hade för mig att dom går ganska bra, en kompis har kört en och han tyckte den rörde på sig.

Mvh Per

saaben gör ju lite mer än så på 3:an... min klipper vid 192 eller nåt. på mätaren vill säga
Perkka
192 blås på 3-an? Hur mkt varvar den då?

Mvh Per

ZtreetGhozt.com

Tony-Avesta
Har kört lite tester med min Sierra 2,9i GL -89'a (fast den har numera SAAB 2,3 turbomotor under huven)

Bästa hittills med 175/70x15 eller 185/65x14 snikdäck är, med start på tvåan då det ger bästa tiderna.

0-90 = 4,21 s (sen kommer en seg växling till trean på ca 0,5 s)

0-100 = 5,38 s

100-150 = 4,74 s

100-200 = 12,97 s

0-200 = 18,35 s

201 m bästa tid = 8,53 s bästa slutfart = 141,5 kmh

402 m bästa tid = 13,15 s bästa slutfart = 173,6 kmh

Alla tider mätta med seriös utrustning, Vericom VC3000DAQ.

Jag är rätt nöjd med detta resultat första sommaren jag kört bilen. Har rättat till lite småsaker och fått den reggad med denna motor, som är helt orörd förutom ett annat styrprogram. Mätt drivhjulseffekt 271 Hk korrigerat, 285 Hk okorrigerat.
Kraschkontot hittills är ett "skotthål" i slutväxeln, då ett par kronhjulsskruvar plötsligt fick klaustrofobi och rymde..... :-)

Åsså några däck..........

Hade tänkt mig att putsa tiderna lite under nästa säsong, vi får se hur det går, men en 12'a skall nog gå att få till om jag fixar fästet så att jag kan kliva iväg på ettan med rejäla varv. Nu startar jag alltså på tvåan med ca 2000-2500 rpm.

Hoppas också hinna med att pyssla lite med mitt BMW 02 projekt i vinter.

MVH Tony

6500
"Kraschkontot hittills är ett "skotthål" i slutväxeln, då ett par kronhjulsskruvar plötsligt fick klaustrofobi och rymde..... :-)"

*skratt*

Mvh Jögge
javisst, men det var inte en saablåda :-) det var bm* haha. nä sorry, kunde bara inte låta bli.

Perkka
Hehe ok.

Mvh Per

ZtreetGhozt.com

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Tony växlar du till femman för att nå 200?
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
100-200 gick på 12 blankt

Mip
Tony-Avesta
johann (eller Mfünf antar jag?)

Nix, jag når 200 på fyran i den repa 0-200 jag visar ovan. Jag startar på tvåan med ca 2500 rpm, vid ca 90 växlar jag till trean vilket tyvärr tar minst 0,5 s med den sega 535-lådan. Fyran åker i vid styvt 140 i en lika seg växling. Sen håller jag bara nere tills 200 passerats. Nu när jag lite noggrannare studerat graferna från den repan så ser jag att det antagligen skulle finnas en chans till bättre tid om jag växlar till femman en bit innan 200. Det syns tydligt att jag drar lite väl länge på växlarna, så att effektkurvan hinner sjunka lite för mycket. Med tidigare växlingar så skulle det dra bättre på nästa växel än att pina vidare på den man blint skenar vidare på. Men det är ju lätt att säga när man sitter här, när man kör så är ju hornen långt ute....

Rätt kul att jag bara växlar 2 gånger på 0-200 och sega växlingar dessutom, och ändå orkar den grå gubb-Sierran med smala snikdäck på 18,35 s. Nästa sommar skall det går fortare har jag tänkt mig...

MVH Tony
Tony-Avesta
Testar och ser om min signatur blev ändrad på rätt sätt.

MVH Tony

Länk
Tony-Avesta
Japp det funkar.

Klicka på "länk" i min signatur, så kommer ni till en (primitiv) sida med lite blandat skit att glo på. Lite på mina bilar, lite från mitt jobb mm

MVH Tony

Länk
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Blev så sugen efter att ha läst den här tråden så jag var tvungen att prova med min S2:a 100-150 på 5,60 och 100-200 på 14,60.
S2:an i fråga är en -93:a med borttagen overboost och marginellt höjt laddtryck dvs inte chippad, och 3" från kattarna = ger knappast något.
Startade från 90 på trean och slog igång stoppuret vid 100, skulle nog kunna förbättra tiderna något om någon annan tog tid åt mig samt att jag inte var beredd på att behöva växla till femman.
Gissar att jag kanske har 240hk i maskin??

Är dock sugen på en 328iA coupè e36 med M look...
COD Soult: Du glömde att Audivisare inte är lika exakta som BMW. Det är faktiskt sant.
Gustav:

Du som har koll på läget gäller det alla modeler och hur stor fel marginal pratar vi om?
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Gustav<<<
Så mycket kan det väl inte skilja? Jag har tom orginaldimentionerna på däcken nu = Vinterdäck på orginalfälgarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.