AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
103.896

Vad grejar ni 100-200 km/t på?

Sida 3 av 12
Ett litet förtydligande är att M3ans tider är mätta med utrustning, medan jag förutsätter att tiderna i tråden är klockade med tidtagarur och mätare, vilket ger lite gläjdesiffror, men som kan jämföras hyggligt med varandra.
Alltså...man kan jämföra "amatörtiderna" med varandra.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
De tider Gustav pratade om för M5:an är förvisso tagna med tidtagarur men mot en korrekt visande hastighetsmätare.

bo
37
bowhunter
540i Touring -95 6-vxl

Får bygga ihop nått GPS system för att kolla min hastighetsmätare.

Har GPS i en bil och den slår på 6 % på 100 km/h dvs. när GPS säger att man kör i 100 km/h så visar mätaren i bilen 96 km/h detta är dock en SUV så jag vet inte hur BMW´s mätare är ställda.

Bowhunter. Visar mätaren verkligen mindre än den verkliga farten?
Detta är ytterst ovanligt och jag har faktiskt aldrig hört om det förut. Den visar inte 106km/h vid 100 då?
BMW har nog bland dom mest korrekta hastighetsmätarna i jämförelse mot andra bilar.

Och tider tagna med stoppur ska endast jämföras med andra stoppurtider.

Kan tillägga att det trim jag skulle köra med i min, så är det 11sek som gäller 100-200 km/t med stoppur.

Mvh

Perkka
Wald: Vet inte om du skrivit det, men vilken växel startade du på när du körde 100-200 km/h?

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Jag klockade en Porsche 996 x50 Turbo (TechArt) igår.

100-250 km/h gick på c:a 14 sekunder med reservation för att jag inte klockat den i filmen ännu utan bara med stoppur.

Länk
Grym bil, men jag hittar inte filmen. Lägg upp en direktlänk. :-)
Perkka >> 3:an och start från ca 90 km/t, växling till 4:an runt 175-180 :)

Mvh
bo
37
bowhunter
540i Touring -95 6-vxl

Har för mig att ca: 6 % är rätt normalt, har meckat ihop ett lite GPS hack nu och skall testa det i 540:en en dag här.

Skall även se om jag kan hitta andra bilar som man kan testa på, återkommer med resultatet.

Perkka
Wald: 175-180 blås på 3-an? :)))) Stabilt.

Har fortfarande inte testat 100-200 km/h =/

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Perkka >> Yepp, hyfsat hög utväxling i dessa bilar :-)

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Är det en fördel att 3:an går så högt?

johann >> Menar du i just 100-200 eller bara allmänt?

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag menar allmänt men även i 100-200. Så länge du ändå måste växla till 4:an så hade det ju varit bättre drag på både 3:an och 4:an med lägre utväxling.

M3 och M5 har också för hög 3:a (, 4:a, 5:a och 6:a).

Precis, har iofs inte påstått att det skulle vara bra med hög utväxling, bara att min bil har det :) Perkka som frågade vilken växel jag använde och hade jag bara skrivit 3an så kan det kanske ha missuppfattats.

Mvh

Vad gör en E46 på 3an ut och vilket varv?

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
E46 M3 gör 165 km/h vid maxvarv på 3:an, dvs 8000 rpm.
Agge
Johann:

Menar du att om en M3 hade lägre utväxling så skulle den gå bättre? Jag har ju lägre utväxling än en original, kanske därför jag dragit endel bilar som jag inte borde ta (tex en M3 e46 cab, Rs2 med Dahlbäckstrimm till 360 hk osv).

Mvh
//Agge

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Agge,

Klart den skulle gå bättre med lägre utväxling men inte i alla intervall. T ex så kommer den med högre utväxling gå lite bättre då den ligger kvar på trean ett tag till då du växlar till 4:an. När den sedan växlar till 4:an går din bättre tills det är dags att växla igen osv. Iaf om allting annat är lika.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.