AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
989

bilen rycker

Wi
6
Wiggen

BMW 535IA OPTIK M SPORT
-90

jag har en 535 -90. jag körde med bilen så började den att rycka och misstända jag bytte bränsle filter och soppa får den men den rycker och missar ändå

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Nånting med tändningen!
mät upp tändksblarna, kolla tändfördelare och stift, trlig felorsak
bm
3
bmw_525
525i -89
hade samma problem och fick byta kamaxelgivaren.. En kompis hade samma problem på en 328 -97 det var också kamaxelgivaren.. Inte så dyrt att byta på BMW
Vart sitter denna givare på en 525 24v 92:a????

0km/h - Ventilsmatter 4sek
Wi
6
Wiggen

BMW 535IA OPTIK M SPORT
-90

har kollat allt med täningen men ej något fel.men vart sitter kamaxelgivaren någon stanns
BmwMutte
calle1983: hur mäter man upp tändkablarna? vad ska man ha för motstånd om det är det man mäter?
Wi
6
Wiggen

BMW 535IA OPTIK M SPORT
-90

vet inte hur man mäter dom jag gorde det hos motor nord i sundsvall
Wi
6
Wiggen

BMW 535IA OPTIK M SPORT
-90

kamaxelgivaren sitter den bak på toppen eller är det kabeln som går till 6 tänd kabel
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Jag vet ej om det kan vara denna kontakt som spökar för dig.
Då jag hade E-34 så uppstod detta fenomen med ryckningar, fick tips då av en BMW mekaniker om oxid/fukt i kontakten som sitter på v-sida i motorutrymmet, under insugsrören. Vrid isär denna kontakt, kontrollera ev oxid på stiften, rengör och fyll i med lågtempfett. För mig försvann dessa ryckningar för alltid.
Kanske värt att försöka.

Vänligen Tommy

NoFear
Wi
6
Wiggen

BMW 535IA OPTIK M SPORT
-90

är det knackcensoren du menar tommy
Hmmmm. Motorn jag beskriver för nu är M30 (535)

Om du står på VÄNSTER (förarsidan) sida om bilen och tittar in på motorn så sitter kontakten längst fram till vänster på motorn och mot dig. Om du tittar in mot plastlocket som skyddar tändkablarna så finns det ett antal kontakter INNANFÖR denna nästan ända framme vid vattenpumpen. Dels några kablar som går vidare till kontakter lite längre fram (bla. givaren till kylvattentemp) - glöm dessa kablar. På samma ställe finns två platta stiftkontakter. Därifrån du står och mot fronten räknat så är det den BAKRE som är kamaxelgivaren.

Knepigt att förklara utan bild men jag hoppas det blev till hjälp.
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Kolla mailen Wiggen. Kontakten sitter under insugsrören, mot blocket. Så var det på min 525:a

Vänligen
Tommy

NoFear
Wi
6
Wiggen

BMW 535IA OPTIK M SPORT
-90

semper fi den givare du pratade om den var trasig ska byta den hoppas det är felet på bilen. tack
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.