AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
860

Samma generator E30

Generatorn i min e30 viner ngt fruktansvärt konstant, ökar med varvtalet, samt att alla lampor lyser svagare om man står på tomgång, varvar man lite så lyser dom starkare...det jag undrar är om det är samma generator i alla e30's, samma kapacitet eller vad man skall säga? bilen ifråga är en 320, kan jag ta en generator från en 318 eller är den för klen?

kan det vara kolen eller laddregulatorn som strular? ljudet är ett vinande, det viner precis som en gammal saab 900, vilket inte uppskattas :( dock har inte laddlampan lyst och inga andra problem har uppstått...

om det är kolen eller laddregulatorn som är slut, vad kostar det att få detta åtgärdat?

BMW, Bayerische Motoren Werke
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Kol/laddregulator, 98kr på biltema.
Ad
230
AddeK
320d -99
325TT -86
Eh de är inte bara så att de är remmen till generatorn som är dålig eller slirar?
remmen är nybytt, samt korrekt spänd....ibland händer det att den slirar till lite grann precis när man startar, men den är lixom spänd...vill inte spänna för mycket för den ska ju kunna röra på sig lite oxå..

var ute precis och kollade lite, och jag måste erkänna att jag hade fel..remmen var lite väl slapp! spände den och det gnisslade lite mindre! dock verkar det inte vara helt borta..men en klar förbättring verkar det som, får testa att köra lite med bilen ngn dag och se om det har försvunnit....men om remmen är slapp, kan det verkligen orsaka vinandet? tycker att det bara borde slira och ladda dåligt...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.