AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.508

måste man aktivera serviceintervallindikatorn ?

328_huggarn
Måste bara fråga en sak, har en polare som har köpt en 328 E36, nyimport och han vill veta hur man kan se när man ska göra service, kommer det upp på färddatorn (den lilla) ?
Måste man aktivera serviceindikatorn på någe sätt eller hur funkar det igentligen? har själv ingen anning så svar uppskattas..
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
De 5 gröna plupparna släcks allteftersom man kör och till slut dyker en gul plupp upp och då är det dags för oljeservice eller inspektion (varannan gång).

Om den hinner bli röd så har man väntat för länge!

Lampan släcks med en serviceåterställare i samband med service i avsett urtag i motorrummet.

Plupparna ska du se på en display (checkkontrollen) under hastighetsmätaren som tänds vid start och sedan delvis släcks, inte färddatorn.

Man kan inte påverka den, men är den sönder så lyser inget...

Mvh Robban
328_huggarn
okej.. tack för svaret!
328_huggarn
är det när man har kört bilen ett tag som plupparna ska komma upp eller är det när man har startat ?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Direkt.
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
vad ska man göra för att nollställa den? lämnar inte in min otroligt välskötta pärla för att nån dyr människa ska konstatera att "här var allt fint" :). har två som jag vet kan göra det åt mig men har inte frågat vad dom gör för å nolla/släcka den.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Många verkstäder har instrument för att återställa servicindikatorn, annars kan du köpa en serviceåterställare själv.

BMW-verkstäder brukar ta allt mellan 0kr--150kr för att göra det åt dig.

Utöver detta kan du kolla länken för att göra det "manuellt", men det finns vissa risker med att du kopplar fel och då kan det bli dyrt!
Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
328_huggarn
polaren har två pluppar tända och är två steg ifrån röd.. hur vet man om det är oljebyte eller service ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det kommer upp en text i samband med att den gula lampan tänds (när de gröna har slocknat), då står det antingen "oil" eller "inspection".

Servicegången är oil, insp1, oil, insp2, oil, insp1, oil osv...

Dessutom kan det tändas en liten klocksymbol, som talar om att det är dags att byta bromsvätskan.
Klocksymbolen tänds när det gått två år sedan den senast nollställdes. (behöver inte sammanfalla med oil- eller inspection-service!)

Mvh

328_huggarn
ok.. eftersom min polares bil är en nyimport så vill han byta olja och så... kan man göra det och sedan bara åka till någon som kan återställa indikatorn ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja!

Efter nollställning kan han köra ca 1200-1500mil beroende på hur han kör bilen.

Om han inte vet vilken service som gjordes sist, är det säkrast att göra en insp2 och sedan utgå från den, dvs efterföljande servicar: oil, inp1, oil, insp2 osv.

Mvh

Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
intervall? om vi säger att man kör "nomarlt"
oil, sen kör man 1500mil
insp1, 1500mil
oil, 1500mil
insp2, 1500mil
oil, 1500mil osv

alltså ja undrar. e d normalt att man ha gjort insp1 vid 4000mil o insp2 vid 8000?

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Länk
det beror på körstil också. kör man lungt så tar man sig långt, kör man hårt tar man sig kortare på en serviceintervall

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
328_huggarn:

Jag kan försöka hjälpa dig att återställa serviceindikatorn till helgen om du kommer förbi ANNBACKEN... snacka med lill-killen.
zi
60
zippe84
318i -92 (E36)
Är det någon som har provat att nollställa själv enligt länken?
under min huv sitter det två stycken kontakter vilken e vad? (318i E36 -92)

//Niklas
Au
23
AutoManiac
328iC-M -97
Om min nästa service enligt indikatorn är en oljeservice, kan jag då göra en inpsektion.2 istället fast det är dags för "lilla servicen" enligt indikatorn?

Det jag menar alltså är om man kan återställa så att min nästkommande service blir en olje service, dvs rätt ordning igen!?

puuh :)) tackar för svar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.