AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
971

Lönar sig import verkligen?

Halla ni som varit med förr!!

Bor och arbetar för tillfället i tyskland som ni redan vet har en hel del sjyssta bilar att erbjuda. Planerar att stanna ytterligare en 18 manader och sen da kanske ta med mig en bil hem eller eventuellt handla tidigare, har ju tid att leta efter rätt objekt. Har ett starkt sug efter en Z3 Coupe eller eventuellt en 3-serien touring och dammsuger därför marknaden efterlämliga objekt.

Efter att dock ha surfat runt pa denna eminenta sida far jag dock för mig att det importeras en hel del just för "importerandets skull". Naturligtvis är utbudet här stort men lat oss säga att man väljer mellan en en "svensk" eller en "tysk" 8-12 manader gammal 320 Touring:

Svensksald ger:
3 ars fri service
Vagnsskadegaranti och därmed möjlighet till halvförsäkring.
Inte hos alla men hos manga bättre rykte.

Tysksald ger:
Eventuellt lägre inköpspris.
Möjlighet till mycket större beg.urval
Mycket fräscha beg.bilar hos Bmw AG, ofta om inte alltid omlack.
Högre försäkringspremier.
Eventuellt Europlus-garanti.
Stor risk för rökad bil.
Eventuellt mer sliten mekanik. (Tyska vägnätet har oförskämt bra rykte, här runt Stuttgart finns det vägar - inklusive Autobahn - som medför risk förtandlossning vid förflyttning pa dessa. Dessutom alla dessa "Stau" det maste panikbromsas dagligen för att det är sa mycket bilar i omlopp och för att tyskarna inte har omdömme att halla avstand sa de kör in i varandra som om det vore radiobilar de körde. Kör du dessutom langsammare än 100 pa en krokig landsväg med 80 pa hastighetsskyltarna samlar du pa dig kö. Tror deras bilar fa utsta endel pafrestningar?

Somm ni förstar är jag mycket villradig och det finns med säkerhet flera plus minus och det är där ni kommer in i bilden. Hjälp mig ta fram dom är ni snälla!

Ursäkta men det finns inte A i detta landet sa jag skriver A istället, hoppas ni fattar......

Julleruff
Nu blir det ju iofs en merca (el. alt. en Scania) för mig härnäst, men inte attan kommer jag att köpa den i Sverige Tänk bara på detta jäkla vägsalt som pinar livet ur de svensksålda, där är ju Tyskland oftast bättre...
Plus att det mesta "fuskandet" med importbilar utförs av importörerna så där tror jag inte det är farligare att köpa tyskt än svenskt.

Men ett annat tips som jag fick av en tysk kollega var att köpa belgiskt, han påstod att det var ännu billigare där, själv vet jag inte men det kanske kan vara nåt att tänka på?
Jo visst är det sa att saltet tar vara bilar i Sverige.

Men om man ser det i ett totalekonomiskt perspektiv. Inköps-, ägande- och driftskostnader. Klarar sig inte da den svensksalda bra/mycket bra gentemot den tysksalda om man jämför en 8-12 manader gammal bil som man tankt äga 18 till 24 manader.

Tittar lite ocksa pa belgien eftersom min Morbror hämtat tva bilar där med motiveringen bättre pris. Kan nog stämma pa vissa bilmodeller.

Kollar man dock pa Z3 M Coupé sa verkar Italien var väldigt intressant.

Julleruff
Det är klart att om du planerar att sälja den snart igen (i Sverige) så kan det nog vara smartare att ta en svensksåld, svenskarna är ju berömda för sin trångsynthet (rasism gäller visst inte bilar)...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.