|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Vita stift brukar betyda (alltid) att det kommer in vätska i förbränningsrummet , byta topplockspackning a 3995:- med sotningsats + lite olja etc... tar några dagar asså. Nog enklare att byta motorn i detta läge , skall topparna planas blir det också billigare. FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
| har varit med om vita stift förut,men då har det berott på för lite bränsle | |
| och när jag bytte min andra toppackning för ett halvår sen så kostade den 1500kr | |
|
toppackningen kostar 600:- på motornord , brukar vara samma fabrikat som bmw , reinz. samt något mer. Hur ,man skall byta toppackning utan sotningsats förstår jag inte... skall man sätta tillbaka de gamla packningarna och om de spricker tejpa ihop dom ? :-) Sotningssatsen innehåller iaf. en del vitala packningar+ventiltätningarna och har man dän toppen så återanvänder iaf. inte jag en endaste begagnad packning för att spara 2300:- på sotningssatsen. FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
| när jag skrev "den" så menade jag alltså en sotningssats | |
|
ok , 2 toppackningar och en sotsats till m70 kostade iaf. 3995:- hos motornord för några månader sedan. FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
| he he,jag tror dig.motornord ligger bland dom dyrare. | |
|
Gammal tråd... Men var får man tag i sotningssats billigast numer och har nån koll på priser i så fall? Mvh jocke |
|
Paap Reeder |
... jag gissar att BMW original ligger bra till och så får man exakt det kitet men skall ha till just sin motor. Bor du i 08 kan du ju ringa till Dixner. MVH /// Paap R |
|
Läste igenom denna gamla tråd och måste påpeka felaktigheterna. m70 har varken foder eller nicasilbeläggning. Blocket är i alusil, har inga lösa foder och ingen beläggning i loppen. Kolvarna har en stålbeläggning på någon tiondels m.m. Loppen går utmärkt att borra och hona. Är den färdig, m70in med M5-toppar??? |
|
Paap Reeder |
.. hallo Galant turbo! Kul att höra från dig igen. Helt rätt det du skriver. Har under 2 års researchande också kommit fram till detta ... speciellt sedan jag fixade fram en lös V12:a att kika på. Skall nu renovera upp mina lösa toppar då jag fått tag i en firma som kan fixa dit styrningar (främst avgas) istf nya avgasventiler i ÖD för 750:-/st. Jag tror fortfarande att min tar litet olja genom avgasventilerna (1 L/400:-a mil). Hur går ditt projekt? ... MVH /// Paap R |
|
jacke: det låter som att mer än bara 9an behöver en liten tillsyn.. har för mig att vita tändstift betyder för mycket luft. Då innebär det att mera än 9an tar tjyvluft, kanske tur att du öppna motorn innan något skulle gå sönder! lycka till! |
|
| ÖHHHHH! akusp, min har inte vita stift,det va på en helt annan bil.Hade sprittans insugspackningar på min m 70 (4000 kr) o en hel del andra prylar som numera ligger i powerbörsen till försäljning. | |
svardska |
nyttan av kompretion är betydligt överdriven, det är inte mkt det pyser på grund av kolvhastigheten. Det är min erf av amerikanska byggen med maxtolerans, mkt skrammel men det gick som ...... i MVH k´sVärd It´s my way or the highway |
|
Tjenare Paap och alla andra, Går lite segt med dubbelturbobygget. Men det händer lite grann varje vecka. Länk |
|
Paap Reeder |
... honade du loppen själv! och monterade nya ringar/kolvar? ... satt blocket kvar i karossen? ... hur kom du åt att hona 6:an och 12:an isf? MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
CYLNR LEAK-DOWN PYSLJUD KOMP TÄNDSTIFT 1 99,5 Ngt 12,4 Bra+ 2 99 Ngt 12,0 Bra 3 99,5 Obet 12,2 Bra+ 4 100 Obet 13,0 Litet oil 5 100 Obet 12,0 OK 6 100 Obet 12,1 OK- 7 99 Obet 11,4 OK men oil på kanten 8 80! 90! Kraftigt 8,0! 8,5! Ser OK ut ??? 9 100 Obet 12,0 OK--men oil på kanten 10 99,5 Pyser 10,0 11,0 OK ?men oil på kanten 11 100 Obet 11,9 OK m en oil på kanten 12 98 Obet 11,9 OK men oil på kanten Vad tror den samlade leak-downexpertisen på AP om detta?? Motorn ställdes efter ca 10 mils körning. Ej startad sedan dess. Motorn handljummen med motorvärmaren på i 4 timmar. Värdena är "dubbelkollade" efter att ha kört med starten i 2-3 min (stiften ur) så att ordentligt med oil kommit upp på kammarna och förmodlingen även på cylenderväggarna. Skumma cyl är 4, 8, 10. Dessutom nopterade jag att om man rörde vevaxeln någon grad från ÖD på resp cyleinder så ändrades pysljudet. Beror det på om ringarna är uppe eller nere i spåret? De cyl som har OK värden "orkar man med nöd och näppe" hålla emot på veven med en bautaBacho om ÖD passeras med ca 9 kg tryckluft. Cyl 8 kunde man lätt låta passera över ÖD med fullt tryck in genom tändstiftshålet. Den gav nog bara 50% effekt. Att OBS är att bilen gick klockrent när jag ställde den 1 sept. HC var dock förhöjd till ca 150 PPM. CO var ca 1,0. Frågan är nu: "Kan man lita på mina dubbelkollade värden eller ej?" MVH /// Paap R |
| Galant,hojta till om ni behöver sponsing med motordelar.Har det mesta,bl.a en tokfräsch bottendel.Hur tänkte ni göra med insugspackningarna? Tror ni dom pallar med trycksättning.Jag har sprillans liggande iaf.Kul bygge. | |
Paap Reeder |
... tabellen blev kass. Ni orkar nog inte bena ut den. Blev likadan på bloggen men där finns bild på mätutrustningen. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.