|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej! - max f: kan man ta ut kolvarna utan att ta ut motorn? Bytte du vevlagren med motorn kvar??? - jacke: hur är läget med 9:an?? - övriga: ngn som med säkerhet kan säga att han haft bara ngn eller en oljering som gett upp?? Hur kan i s f detta drabba bara EN cylinder??? MVH /// Paap R |
| hej paap,i mitt fall är det tjuvluft i insuget som fått 9:an att gå för magert,detta ledde till stekta ringar som i sin tur ledde till att den drar i sig olja o går taskigt. | |
Paap Reeder |
Hej jacke! Uppfattat. Hur bytte du ringen(arna)? Motorn kvar i bilen eller tog du ut den. MVH /// Paap R |
| hej paap,jag har inte åtgärdat det ännu,men jag är helt säker på att det är så det gått till,ska börja riva inom kort.tror det blir lättast att lyfta ur motorn faktiskt.vill ju hona upp blocket i en riktig honmaskin när man ändå byter ringarna. | |
Paap Reeder |
Hej jacke! ...då är vi ÄVEN inne på min framtid men det sägs att det är foder i M70 -91 ??? vet du med säkerhet att du inte har foder. Om det är foder går den väl inte att hona? Märkligt att Bentleys inte tar upp detta. Känner mig osäker på foder / icke foder. MVH /// Paap R |
| Klart man kan hona. Det är ju ingen borrning direkt. Hona gör man ju för att få bort den glasliknande ytan som blir i loppen efter många mil. | |
|
dom går inte att borra eftesom dom är nickasil belagda....så för att kunna få ut kolvarna så måste du ner med oljetråget....för att få lös oljetråget så måste man sära på motor och lådan eftersom det sitter någraskruva inne i sprängkåpan till oljetråget....dumt men så är det mvh mr horsepower |
|
Paap Reeder |
Hej hej! Nu hörde jag Nickasil igen. Om det är nickasil säger en motorrenoverare att då kan man inte hona. (..och givetvis inte borra) Jag har bytt övre trågpackningen med - jag tror det var Jesperado som skrev om detta - metoden att borra 4 st 14 mm hål, genom sprängkåpan. Jag får loss tråget ganska lätt. För att få "dän den" måste jag sedan kanske lyfta på motorn eller släppa ner framvagnsbryggan. DMC - vad har du för underlag när du säger "Klart man kan hona"? Har du rivit ner M70:an "in på bara loppen"?? MVH /// Paap R |
|
Hej Paap Har inte tänkt på den metoden...har bara haft lösa motorer tills nu då min 750 brunnit under huven=( varenda kabel under huven är borta.. men nu har man börjat renovera skiten....hemskt kul o få bort all smält plast.. Hursom helst får du verkligen lös tråget så.. eftersom du har ju oljepumpen sittande där och vad jag minns då jag fixade m70n till 550n så var den inte lätt o få dit ens då 12an satt på motor stativet...tråget klämde som f-n mot pumpen.. mvh mr horsepower |
|
| hej paap,visste inte att det var nicasil-lopp i rovan.men nu fick man ju veta det oxå.men alpina b-12 är väl större i borrningen,är det redan från fabrik då eller ???? mvh jacke | |
| är inte b12an på 5,6 liter som 850csin??? | |
|
5.7liter |
|
| hej mr horsepower,jo det va ju det ja menade.har den tolvan ett helt eget block med större volym,eller är det bara större foder eller borr?för om det e samma block borde det ju gå att modda m-70 till samma volym,dock väldigt dyrt naturligtvis | |
|
kan hända att det är samma block men dom har bara satt i större cylinderfoder från början...skulle jag tro jag satt i tankarna förut o borra min m70 men dels så var det ju nickasil beläggning i loppen och så gör ju inte den volym skillnaden speciellt mycket effekt... därför satsade jag på riktiga toppar...kammar.. insug från m5 ett på varje sida...extrktorgrenrör..och ett dubbelt tretums rostfritt avgassytstem.... är inte färdig än med topparna men det ser grymt ut nu iaf säger killen som fixar dom åt mig... längtar till våren då det blir dax o prova lite...försöker att höja effekten 150-200 hk till o börja med sen får vi se tror att m70 håller för betydligt mer mvh mr horsepower |
|
|
låter spännande , hur gör du med luftmängdsmätare och spjällhus om du har m5 insug ? Plockar du bort sakerna innan besiktning ? FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
Paap Reeder |
Hej horsepower! Det är således så att: - det är nickasilbrhandlade lopp i M70 - det är foder Innebär det då att man inte kan hona?? Skall kika litet mer på "trågeriet" i helgen. Tror att om man först lossar det nedre tråget och tar bort oljepumpen så är det bara i bakkant som veven kommer att ta í, varvid jag då får höja upp motorn eller sänka balken. När jag bytte övre packningen tror jag mig minnas att jag bara hade behövt öka avståndet balk - motor med max 5-10 cm ytterligare så hade jag fått loss tråget framåt. MVH /// Paap R |
|
Hej Paap Nej du kan inte hona nickasil det är för hårt....anledninge´n till att sånt används beror på att det är aluminum block för att öka slitagetålighet precis som på en skotermotor.. Hoppas du lyckas med packningen kanske lika bra o se över bussningar och dylikt i framvagnen nu då?? Wadel!! Luftmasse mätarna kommer jag ej att använda, monterar eftermarknads insprutning i stället så jag kan mappa med pcn, och spjällhusen bara att kapa av orginal isugen där dom börjar att svänga ner mot insuget i motorn och svetsa dit nya plattor till förmån för separata gasspjäll per cylinder.. Besiktning tur man känner rätt folk som har lovat mig att det mesta går att besikta=)) men det är inte dax än kanske tillnästa höst håller på med rörram och störtbur i e34an nu så inte lätt att göra en snygg bur för fyra rallystolar men skam den som ger sig. mvh mr horsepower |
|
| www.mannen-myten-legenden.nu hittade en kul sida om en e 28 kola det här blir nog fin sen nån gång | |
|
ok , det låter som ett rktigt spännande projekt ! FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
|
Men det är varken billigt eller lätt och göra sånt här har kostat mig snart 120k =( men skam den som ger sig. Det ska bli kul då man får ut den på gatan=) Skulle haft tag i verktyg för kammarn till m 70n oxå då jag håller på att renovera den efter en smärre brand under huven...tur att inte hela bilen brann upp. |
|
| va nere i garaget o ryckte av insugen idag.när jag fått av dom så tittade jag ner i nians insugskanal,ventilen stod i stängt läge o det ligger ca en matsked med olja ovanpå ventiltallriken!!!!i dem andra hålen med stängda insugsventiler på samma sida låg det oxå lite olja.verkar alltså som om olja har pumpats in i insuget.på högra sidan såg det inte lika illa ut,däremot va 4,5 o 6:ans stift alldeles vita.på 2:ans cylinder saknades den där oreanga spetsen på spridaren,verkar som den blivit uppäten av farbror m-70.ska knäppa lite bilder imorgon ifall det e nån som vill se. tjo o tjim kontaktlim | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.