|
|
|
|---|---|
|
Då jag inte har tid och lust att lyfta toppen på min bil (525i 24V utan Vanos) i dagsläget undrar jag lite nyfiket om det kan vara någon idé att t.ex. byta till större spridare istället för att gå den vanliga vägen med sportavgas. Jag har redan ett trimchip och sportfilter i original luftboxen, och avgassystemet är fortfarande i för bra skick för att ersättas med ett sportdito. Finns det några lite mer ovanliga knep att tillgå? Turbo och kompressor är för dyrt och jag orkar inte krabba inför besiktningarna. /David | |
|
Javisst, sätt i 10% större spridare så får du 10% mer effekt. Mats |
|
|
??? Att bara byta spridarna bör väl inte ge någon effektvinst? Måste inte motorn mappas med de större spridarna? /Anton |
|
|
på din motor så kan du sätta i spridarna från 535 och även byta innehållet i luftmängdsmätaren till 535:ans.. då ska det fungera rakt av, huruvida det blir en stor effektvinst vet jag ej.. fett lär den gå iaf! E28 M535i TwinTurbo |
|
|
Mats_I. Du menar att enbart 10% större spridare skulle få min motor att prestera 211hk, trimchipet borträknat!? ekblom. Det där lät intressant. Är det någon som testat detta? |
|
| är det inte helt olika luftmängdmätare ? Det är väl lufttmassemätare på 525:an, och luftmängdmätare på 535:an ! | |
|
Han skojjade |
|
|
Men _Jimmy_ Nu förstörde du mitt söndagsnöje. Mats |
|
| Ja, och du Mats_I förstörde mitt med dina "roligheter"... | |
|
Mats, glöm inte bort att vi alla är barn i början. Om du tröttnat på alla "enkla" nybörjarfrågor finns det ingen anledning att göra sig rolig på någon annans bekostnad utan gå istället vidare till nästa inlägg. /Per |
|
|
Ok Grunderna för de flesta motorer, i synnerhet sugmotorer, är att de saknar möjligheten att få i sig mer luft för att få upp prestandan. Mer bensin är aldrig ett stort problem. Enkla medel för att hjälpa andningen brukar vara att minska pumpförlusterna i motorn och då brukar man jobba på insugssidan med luftfilter, insugssnorklar, insugsrör mm. På avgassidan är första steget att minska mottrycket med ett öppnare avgassystem och de som satsar mer köper sig ett bättre grenrör, ett sk extraktotrör. När inte detta är nog är nästa mest naturliga steg egentligen att försöka förstora motorn lungor, dvs att gå upp i volym. Andra åtgärder för att öka andningspotentialen är topplocksarbete, sk portning, och att byta kamaxlar. Trimchip på sugmotorer tar i de fallen tillverkaren inte gjort det bort lambda ett strategin på fullasten och fetar upp ca 10%, så kallad prestandauppfetning. Ger ca 2 - 3% i vanliga fall. Men detta är oftast på lägre varvtal då man ofta ändå får feta på högra upp i varvtalsregistret för att skydda katalysatorn och kanske ventiler på gamla motorer. Man kan även ta tillvara fördelen med att köparen av trimchip kör med högre oktantal och höjer baständlägena på fullasten. På BMW skulle jag dock tro att baständlägena redan från början är uppkörda på 98 oktan och på de BMW jag stött på kör man med prestandauppfetning på alla varvtal när man trampar det allra sista. Prova att hålla nästan fullt och titta på förbrukningsmätaren och prova därefter att trampa det sista. På min 520 -97 så ser man där att de lägger på mer bränsle det allra sista. Att köpa ett trimchip till en sugmotor när inget är gjort med den i övrigt är i 98% av fallen att kasta sina pengar i sjön. Men att uppdatera mjukvaran när man gjort mer hårdvaruförändringar kan vara värt mödan. Om tillverkaren av chippet har en liten susning om vad han sysslar med åtminstone. Mvh Mats - på höghöjdsexpedition i Spanien med Volvo EMS |
|
|
Tack Mats. Det var ju ett betydligt trevligare och mer lärorikt svar. Det är med andra ord att börja i fel ände med att byta spridare. /David |
|
|
Ha ha.. Mats du e la för go du har du haft tråkigt nu igen:o).. Ha de gött i spanien Mvh Limmet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.