AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.311

Inställning av värmereglage.

ni
44
nisse03
518I Sedan-96
Har nyss köpt en beg 518i-96 Sedan. Frugan klagar på att det är svårt att få bort imman från fönstren när det är 0 gradigt och fuktigt ute.. Verkar som det blir bättre när ac är igång. Skall vi ha ac igång hela tiden även när temperaturen är runt 0 och under. Kanske någon kan tipsa mig hur reglagen skall var för att få bästa effekt.
En av de stora fördelarna med AC är att den avfuktar luften (dvs. det blir ingen imma på rutorna). Jag föreslår att du har den på för jämnan!
Jag är inte insatt i E34:ans reglage, men "lagom" värme, AC:n påslagen och ingen återcirkulering av luften i kupén hade jag ställt in.

///M

Mer känd som "Z-cyklisten med flyern" :)
ni
44
nisse03
518I Sedan-96
Jag fundera om det sitter något kupefilter i våran Bmw 518I sedan -96 års. Och om det har något att göra med att det är svårt att få bort imman från rutorna. Tycker att det är dålig sprutt på luftmängden till rutorna. Bilen har gått 11000 mil. Jag tror inte att något kupefilter är bytt.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Ja, du har kupefilter. Kostar ca 250:- på BMW.
Säkert igensatt luftfilter, med bättre luftflöde så försvinner problemen. Tyvärr jobbar inte AC:n när yttertempen går under c:a 10° så det hjälper inte så mycket att köra med denna.

FP
ni
44
nisse03
518I Sedan-96
Tack för alla tips. Någon som kan säga vart kupefiltret sitter. 518I Sedan-96 års. Kan jag byta det själv eller måste jag till en BMW verkstad.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
nisse03> Bästa inställningen på fläkten för att få bort imma o dyl ser du på fläkten. Finns en liten bild serdu. Óm inte så är det fullt öppet på den översta och de andra två helt stängda.

Byta "microfilter" kan du göra själv. En bra beskrivning finns under mekartiosen här på sidan.

Lycka till

*BAWORAK*
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Nu kör jag iofs Mazda (törs man säga det?) men jag tror att följande gäller för andra märken också, AC:n bör vara igång och reglaget som tar in friskluft öppet, dvs inte sluten cirkulation i kupén, annars får jag också imma på rutorna.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
ooops, såg inte att andra redan svarat på frågan, så kan det gå när man jobbat hela natten.
Tu
16
Tue V8
X5 4,4iA-02
-96 års modell finns som både E-34 och E-36, är det en E-34 som du har så sitter mikrofiltret bakom mitt-konsollen och är ganska så knepig att byta själv, det byts från passagerar-sidan.
På E-39 är det super lätt, det sitter två stycken mikrofilter i motor-rummet mot torpedväggen ett på varje sida mot skärmen, dom sitter under ett stort plast lock, det är bara att lossa spärren som sitter fram mot fronten och ta bort locket.

BMW Forewer.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Länk
Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.