|
|
|
|---|---|
523i_96 |
Hej! Såg att originalslangen har ett lager med väv. Jag har köpt en bensinslang på macken som är helt i gummi. Slangen jag ska byta går till insuget. Vad fyller väven för funktion? Nån fara att använda en utan väv? MVH:Magnus |
patrick0209 |
hej det är ingen det är ingen fara för jag grorde på min farfars Merceds-Benz 180 D från 1955 som det läckte i från så den inte kunde starta då stod vi vejle i damark som nästan ligger vid tyska kränsen där den varit på veteran aktion vi kom hem klockan 03:00 detta var i trosdags MVH Patrick |
|
Hej! Är det bara en bensinslang du köpt så är det ingen fara alls...Bytt själv bensinslangen som går till kallstartsventilen för en tid sen med slang från OK/Q8 utan originalslangens väv(på min M535). Mvh Janne. |
|
|
Kanske ska tillägga att i den slangen jag köpte så var den förstärkt med väv inuti s.a.s och klarade även det trycket som blir i systemet.. Mvh Janne. |
|
523i_96 |
Ok tack! Slangen jag köp tål 10 bar. Så trycket klarar den ju... Det är samma slang jag ska byta som du bytt Janne. Den sitter ju trångt till så man vill inte byta igen. Jag tänkte mest på om den inte tål värme bra. Någon väv finns nämligen inte inuti slangen jag köpt. MVH: Magnus |
|
Ok. Jag har inte frågat någon "expert" på just det där med värmetåligheten men förmodligen så säljs inga bensinslangar till bilar som inte klarar av lite temp. Hade lite bråttom vid mitt byte så jag tog "första bästa" bensinslang och den håller då ännu iaf. Bytte min första veckan i september ser jag i mina papper,och jag kör dagligen med bilen... Mvh Janne. |
|
|
Själv tycker jag att bensinslang utan väv är bättre än med väv eftersom det inte går att se sprickor i gummit om den är klädd med väv! För säkerhets skull byter jag alla bensinslangar efter 5-7 år oavsett om dom ser bra ut eller ej! Vill absolut inte ha bensinläckage! Jag har hört att bensin brinner rätt bra!! Per L |
|
523i_96 |
Hej igen! Jo då funkar det säkert bra. Att sälja en bensinslang som inte tål värme vore ju ett skämt. MVH: Magnus |
| Min teori är att väv är bra för om det blir någon spricka i slangen så sprutar det inte okontrollerat utan rinner längs väven (vilket också syns väl) | |
|
wath: Varför över huvud taget utsätta dig för att en bensinslang får bli så gammal att den spricker sönder så mycket att den börjar läcka? En bensinslang av gummi uppvisar små och ibland stora sprickor utvändigt (speciellt på utsidan av böjar) flera år innan den börjar läcka! Är det inte en bra ide då att få chansen att byta den i tid om man nu slarvat så med underhållet så att den har tillåtits att bli för gammal!? Med väv på ser du inga sprickor i förväg! Som sagt var jag vill absolut inte ha bensinläckage! En kompis till mig gjorde en gång en fullständig renovering av en bil! Fullständigt isärplockad, lackad överallt (utvändigt, invändigt, i motorrummet osv). På premiärturen efter att han plockat ihop bilen fick han brand i motorrummet pga en dåligt ditskruvad nippel (visserligen inte en dålig slang men det brann lika bra för det). Provturen företogs förstås innan han monterat dit eldsläckaren! Han hade tur för det kom en kille med eldsläckare och det räckte med en omlackad front och utbyte av diverse delar i motorrummet! Jag kan dock lova att han inte var på speciellt bra humör dagen efter det hade hänt! Nej sätt er aldrig i situationen att få bensinläckage om ni kan undvika det! Per L |
|
523i_96 |
Hallå! Jag håller med dig helt och hållet Per. Dåliga slangar kan bli stora problem. Det är därför jag också byter. Slangen jag köpt nu är som sagt gjord av gummi rätt igenom. Ytterdiametern är tjockare än på originalslangen av med väv. Det är väl bara för att en armerad slang kan göras tunnare eftersom det tål tryck bättre? Men det vore lärorikt och kul att veta lite om detta med värmetåligheten. Det finns alltså inget som säger att en armerad slang tål värme bättre? Det blir ju väldigt varmt där slangen sitter så man vill ju inte att den ska smälta. Jag läste nämligen att Dragracing bilar måste ha armerade bränsleslangar. Så jag har blivit lite nyfiken på detta ämne. MVH: Magnus |
|
Det är nog inte så enkelt som att ev. vävarmering avgör kvaliten på en gummislang. Det finns massor av gummisorter, med eller utan tålighet för petroleum (bensin t.ex). Slangar som skall förbinda bränslepump, tank osv skall vara av typ som är godkänd för detta, men i frågan nämns slangar till insuget? Det är viss skillnad på vävarmering inne i gummit och strumpa av textilväv utanpå slangen eller hur? FP |
|
|
Som sagt så hade iaf jag lite bråttom vid mitt montage,men OM nu man ska vara 100% säker vid byte av bensinslang nära varma/heta motordelar så bör man väl köpa originalslang. Men som jag skrev tidigare så har jag med min erf.på två(2) månader inga symptom på sprickbildning/läckage i denna bytta bensinslang. Iofs så tvivlar jag på att BMW's originalbensinslang till nu kallstarten(nära motorn) ser annorlunda ut än min "mackköpta" slang..Kan ha fel där såklart. Mvh Janne. |
|
|
En kille som renoverade en gammal Commodore Coupé monterade stålomspunna bränsleslangar. Var ju trevligt ända tills en slang kom i kontakt med pluspolen vid startmotorn, bilen brann upp och garaget med. Själv monterade jag en gång, i brist på annat, en grå ngt plastig bränsleslang som jag råkade ha liggande. USCG-godkänd för bränsle var den, men blev väldigt mjuk och sladdrig efter en tid...när den hade "glidit av" två gånger vid anslutningen till fuel railen så bytte jag till "riktig" slang... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Slang användbar för bränsle ska visst vara grönmärkt, text/ränder. Den gröna bränsleslangsmärkningen kom till när det infördes blyfribensin, då den tidigare bränsleslangen inte tålde detta bränsle utan fragmaterades så småningom. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.