AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.223

Oljelampan lyser gult, vad menas?

På vår 520iT '02 lyser oljelampan gult med ojämna mellanrum, ibland tänds den under körning, ibland när man stängt av motorn. Sen vi hämtade ut den i maj i fjol har vi fått fylla på 3 liter olja utöver det som fyllts på vid service. Bilen har gått 4400 mil. Finns det anledning till oro?
Kanske ska tillägga att oljelampan aldrig lyst rött.

Anledningen till att jag ställer frågan här och inte i 5-serieavdelningen är att det ju rör sig om en motor som sitter även i andra modeller.

///M

Mer känd som "Z-cyklisten med flyern" :)
Är nivån OK nu då? Tror inte du behöver oroa dig för att bilen druckit lite mer olja, det går troligen över i takt med att miltalet ökar.

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Nu var det visserligen någon månad sedan jag kollade oljan sist, så jag vet inte hur den ligger just nu. Får kolla imorgon förmiddag när det är ljust. Hursomhelst tycker jag inte den borde dra så mycket olja, vår Z3:a har inte krävt någon extra olja bortsett från det verkstaden hällt i, och den är ändå fyra år gammal (har iofs bara rullat runt 2750 mil).
Kanske ska tillägga att oljelampan alltså lyst gult till och från ända sen några veckor efter att vi hämtade ut bilen i fjol. Vad betyder det att den lyser gult och inte rött?

///M

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Kontrollera detta i instruktionsboken, så att det inte är annorlunda på din bil. Men rött är vanligtvis ett akut fel, där du bör stanna bilen omedelbart (om det kan ske trafiksäkert) och slå av motorn fort som satan. Orange varningslampa används normalt för mindre akuta fel, men ändå fel. I båda fallen bör instruktionsboken konsulteras, där står vad som gäller i ditt fall.

Sex på alla fyra, roligast så!
Hangaround: Instruktionsboken har jag kollat i, där står vad som gäller om lampan lyser rött (att man ska stanna omedelbart då visste jag innan, helt borta är jag inte när det gäller motorer ;), men inte någonting om gult/orange. Precis som du säger kan det ha att göra med något mindre akut fel, t.ex. att oljenivån vid något tillfälle under körningen varit under min-nivån. Märkligt att det inte står något om det i instruktionsboken dock :/

///M

Åk till BMW och rådfråga dem. Då får du (förhoppningsvis) korrekta svar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.