AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.754

BMW E46 M3

Sida 1 av 3
hallo! ja fundera på att köpa mig en m3a e46! men jag har läst om en del problem som har dyckt upp!
så nu är min fråga till er som är lite mera insatt i BMW bilar än jag! ska jag våga köpa mig en M3a? e46???
JA!

Det finns väl problem med alla bilar. Se bara till att köpa en med fullständig servicebok och sådant.
ok! hmm ja tängte mig en vanlig vxl låda! inte smg noddelen! bara d verkar ju vara 1problem mindre! nån som vet flera brister man ska vara uppmärksam på? importera???
Har varit en el problem med rasade bakaxlar, samt underdimensionerade vevstakslager(?) i motorn som i vissa fall lett till motorras. Detta ska dock vara åtgärdat på garanti, så kolla upp det noga på en bil du är intresserad av!

Klart du ska ha M3 E46, det är en underbar bil!

Mvh,
Kalle
_____

Länk
ok! så alla M3 or ska vara återgärdade, altså bakaxen ock vevstakslager???
Bakaxeln har vad jag vet bara bytts på de bilar där den rasat/låtit mycket illa. lagrena ska vara byta vid service på alla berörda bilar.

Använd "Sök inlägg" för mer info om detta, då jag långt ifrån är någon expert i ämnet!

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Ok! så om ja nu fattat allt rätt så ska altså bakaxen vara bytt vid behov och lagrena är bytta vid någon av service intervallenrna???
Sen en annan viktig sak som du bör tänka på med BMW M3 förutom att det är en helt underbar bil är att den är fruktansvärt dyr att försäkra.

Man har mycket stora kostander på en sådan här bil, försäkring.. service, slitagedelar som bromsar, däck m.m. Inte minst bränsle ekonomi.

Detta kostar på RIKTIGT mycket. Vet ju dock inte vad du jobbar med eller vad för ekonomi du har, men med tanke på din ålder av 20år så antar jag att du inte jobbat så jättelänge iallafall.

Men tänk på att du kommer behöva en budget på minst 30-40.000:- om året inkl. försäkring.

Är detta något som du redan räknat med, eller inte har problem att finansiera så är det väl bara att handla. En sådan här bil missköter man n'mligen inte.

Lycka till!

---
Mvh.
Robban Johansson - "Det ska vara Tyskstuk!"
www.robban.org - Snart färdig!
ok tackar för råden! jo ja vet att bilen kommer att kosta en hel del! kör just nu en nissan 300zx dubbel turbo så ja hittar nog till bensin macken:) haha näe då 300an kostar en del den me!
hehe förresten! ja har inget jobb. men men ja tror inte bilen kommer att kosta 30-40 000 kr om året! men kanske 10-15 000kr om året! har svårt att se vad det skulle vara som kostar 30-40 000???
tackar ändå för svaret! vore bra att veta va som kostar så mycket??? ska ju inte köra den på vinten!
Twin Dave:

Med tanke på att bilen har den högst klassningen inom försäkringsbranschen så kostar det en slant dvs allt från ca:10K och uppåt lite beroende på vilken stad/sträcka/vem som kör etc etc.

Ett ny uppsättning däck kostar ca:5-6k/st en vanlig service kostar ca:2500 och uppåt.
jo! men 30-40 000kr! hmm aja d tror ja inte! service ja visst! ja servar redan nu min var 300-400 mil me olja+filter! Å en sak:) bilen lär ju inte stå på mig:) kan då bara försäkringen bli ca 30 000kr :)'

Sorry såg inte att han skrev INK försäkring! men om bilen skulle stå på mig så är som sagt inte 30-40 000 kr några problem!
men om den står på någon äldre så tror ja knappast att den är såååå hög! kanske 8-9 000kr året? eller???
TwinDave: Om vi utgår från att du står för försäkringen på bilen vågar jag nog påstå att den kommer kosta över 40000 kr/år bara att försäkra (helförsäkring). Sen tillkommer ju, precis som starre säger, slitage, värdeminskning etc etc. Vill minnas att jag såg milkostnadssiffror för M3 E46 på över 100 kr i någon biltidning för en tid sen.
Vår Z3:a skulle kosta 38000 kr/år för mig att helförsäkra (man, 20 år, boende i villa i Stockholm, körkort sen 2001, bilen förvaras i eget låst garage), så en M3:a är knappast billigare...

///M

Mer känd som "Z-cyklisten med flyern" :)
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Trodde inte heller att de skulle kosta mycket när jag köpte min..
Men de drar i väg..fast man märker de inte så väl bara.

Nya däck 18" runt om går ju på ca 7000:- beroende på däck..
Service/oljebyte ca 1000Kr/gång..
Försäkringen e svindyr..och du bor i stockholms också..
Hamnar nog över 20000:- om året de skulle jag tro..
Oavsett vem som äger den.

Sen är de skatt, bensin, bilrekondering(om man e noga)
+ lite annat som man inte räknar med..

De kostar, men de är det värt..
M3 E46 är ju inte vilket bil som helst..

///M3
TwinDave: Ooops, du hann visst skriva ett nytt inlägg innan jag hann posta ovanstående inlägg, om du vill kan du bortse från det.

///M

Mer känd som "Z-cyklisten med flyern" :)
haha nej! som sagt! såg inte att han skrev ink försäkring! men som ja sa! bilen komme rinte stå på mig... visst slitage å sånt får man räkna me!
TwinDave:

Gällande försäkring så ber jag dig tänka över det att du inte tänker stå som ägare av bilen se länk:

Länk

Som starre skriver, försäkringsbolagen har blivit MYCKET hårdare när det gäller denna typ av försäkringsbedrägeri. Vid en eventuell skada kommer en M3 E46 garanterat granskas noga av försäkringsbolagens utredare (ofta före detta poliser) och om det visar sig att försäkringstagaren inte har något ekonomiskt intresse i fordonet uteblir ALL ersättning. Du kommer bli förvånad över vilka metoder utredarna använder.

Helt rätt tycker jag, som har tröttnat på att subventionera snorungarnas lek med dyra bilar.
ok! snorungar??? va vet du om d? får inte vi ha dyra fina bilar elller? bara för vi är unga???
MM
95
MMmmm
BMW 318 touring
BMW 325ix (glädje)

Appropå försäkringar så kan jag säga att om min bil skulle kosta
103700kr om året att försäkra hos folksam/helföskr/året!!!!!
man, körkort 4,5 år,boende lägenhet i lungt område,enskiltgarag,mm..... så bilen står ju inte på mig som sagt. Man kunde ju typ köpa en likadan bil efter ett år o nåra mån med den försäkringen ju!!! sjukt!!!!!!!!!
TwinDave,
Läs mitt inlägg en gång till!
Jag har inte sagt att ungdomar inte får ha dyra fina bilar. Däremot tycker jag att de skall betala för sig själva (eftersom "ungdomar" är överrepresenterade i olycksstatistiken) istället för att låta oss med många skadefria år och hög bonus betala!

MMmmm,
Håller med om att premien du fick från Folksam låter helt sjuk!? Kolla med några andra bolag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.