AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.604

Kokade igen...

Nilssen
Har en 528i-e39 som nu har kokat över igen.Problemen började exakt för ett år sedan då jag inte fick ett jämnt flöde med varmluft inne i kupén och den kokade över första gången förra året i November.Händelseförloppet efter det blev:

Termostat utbytt - tempen gick ändå upp.
Termostathuset bytades - tempen gick ändå upp.
Vattenpump utbytt - tempen gick upp ändå.
Kylar byte - tempen gick upp ändå.
Fläkten och fläktmotståndet bytades - tempen gick ändå upp.
OBS: Alla kärl och slangar bytades också + att oljefilter/ olja / tändstift bytades var 500 :de mil.Behöver inte nämna att glykolen bytades var gång vid varje reparation - just in case!
Slutade med att toppackningen flög och jag fick göra ett tryckprov på toppen som följd / blocket kollades osv.Fick plana toppen.Detta tog 5 mån att åtgärda (totalt).

Har nu kört bilen i cirka 5 månader då detta händer igen dvs,bilen kokade över igår - IGEN!!!

Varför???

Har rätt glykolmängd i bilen.Finns fräsch olja/tändstift i bilen.Castrols helsyntetiska olja.Kör den lugnt.Kör aldrig race med den.Är superförsiktig vid kallstarter,dvs,kör lugnt och fint.
Fattar bara inte varför?
En Bmw mek i Malmö har följt problemen och kan inte säga vad det beror på.Han har jobbat på Bmw i över 20 år!!!

Finns det någon här som vet eller kan lösningen på problemet?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har ingen aning om vad det beror på men jag tycker att du borde överväga att byta till en annan E39... låter som ett måndagsexemplar....

Länk (Såld)
stefannorr
Hur många ggr han bilen koka totalt innan toppen rök?
FD
48
FD. M5
523i -97
hade samma problem med min m5....felet satt i kylar locket.
ett kylsystem ska hålla ett visst tryck, mitt lock släppte för tidigt, vilket resulterade i att bilen gick varm vid stadskörning..pröva med att byta locket och lufta ORDENTLIGT!!!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Har du kört bilen i 5 månader ua och det plötsligt händer det igen.
Kan ju vara en tillfällighet denna gång en det är ju vanligt att det blir en luftficka i termostathuset om det funnits en gnutta luft kvar i systemet vid sista repet om inte motorn luftades efter ordning den gången. Det kan tex stanna luft i värmepaketet som kan ta flera månader innan den kommer fram vid en långkörning och hamnar till slut i termostathuset och då öppnar inte termostaten och bilen kokar pga detta. Detta har hänt vid flertalet tillfällen. när det inte luftats hundraprocentigt.
Det tar tid att lufta tills termostaten öppnar upp till en timme, och är det så här kallt ute så kan det ta ännu längre tid, det gäller att se till att ha vatten i termostathuset hela tiden, genom att fylla genom luftningsskruven närmast.

///MVH Hasso
Länk
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Om din bil är utrustad med den så kallade "Termosen" så kan felet ligga i den. Har hört talas om E39:or som kokat pga att termosen satt igen.
Vilken årsmodell? En massa grejor är ju bytta som inte direkt påverkar det faktum att bilen kokat. Luftficka i kylsystemet låter inte omöjligt, eller något föremål som då och då blockerar nån kanal i systemet.

FP
BJ
1
BJ1
528, 98
hade precis samma problem med min e39 528, d handlar inte om oljefilter och oljan, inte heller termostaten, handlar om fläkten framför motorn kolla att den är ordentilg igång, och även luftfickor i kylsystemet, och att vattnet flöder fram och tillbaka där, kolla så där inte är täppt, det är en bmw 528 ingen toyota, du ska kunna köra hur som helst den ska inte koka!! kolla fläkt och luftfickor, de är kassa på bmw, d enda de säger är att vi vet inte måste kolla, de ger dig tid och byter en massa onödiga saker som de egentligen inte ska byta, kolla lokala mekaniker de är bäst, jag menar 528 är ju en ca 9-12 år gammal bil så de kan lika gärna kolla på den. Jag fixade fläkten och fixade även slangen och luftfickorna, priset 700 spänn. Mer än det behövs inte.
Menar du mekaniska fläkten med viskokoppling? Eller den elektriska?
Viskofläkten snurrar endast lätt med 200-300rpm i 99% av fallen. Så fort bilen rör sig mer än krypfart så tar fartvinden över. Endast i kökörning vid så där 30+ och däröver kan kopplingen strama till lite och höja varvtalet på denna fläkt (fortfarande med lite slirning). Då har elfläkten redan startat på temperaturvakten.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.