|
|
|
|---|---|
Rosebuddy |
Jag har goodyeardäck i strl 215/45/17 som inte är tvärskurna "liksom". Däcksmönstret grår bara i rullningsriktningen och det finns därför inga kanaler som transporterar bort vattnet. Däcken känns livsfarliga så fort det är lite vatten på vägbanan och i förrgår så snurrade jag FETT på våt vägbana och jag hävdar att det är däckens fel... Varför serd äcksmönstret ut som det gör? I sverige finns det ju all anledning att välja däck med bra våtegenskaper |
Sipp |
hmm... varför har du köpt dessa däck? om de satt på, varför har du inte bytt? jag tror aldrig jag sätt dylika däck, vad heter de? |
|
Sådana däck finns mig veterligen inte på marknaden. Vill gärna veta mer! Jeppe |
|
Rosebuddy |
Däcken heter Goodyear Eagle GS-D och har dimensionerna 215/45/ZR17. De satt på när jag köpte kärran, en 323 Touring -96. Jag är grymt tveksam till nyttan med sådana däck så om någon kan reda ut detta för mig vore jag tacksam. |
|
Däcken blir hala när det är kallare. Det räcker med +10 för att det ska bli halkigt. Byt till Eagle F1 så funkar det bättre men alla sommardäck är mer eller mindre besvärliga vid låga temperaturer. |
|
Sipp |
Jag har som sagt aldrig sett dessa däck men det verkar väl som du borde byta däcken så snart som möjligt. Frågan är vart dessa däck skulle göra nytta. Rena "öken"trakterna? i USA finns ju en hel del områden som nästan aldrig får regn och som befolkas av folk med behov av dessa däcksdimensioner. I Siliconvally kommer det ju inte mycket regn för att ta ett exempel. Ännu mindre om man drar sig sydost. Men OM det regnar så skulle ju inte jag vija sitta ovanpå dessa däck. Ps. De Eagel GS-D som nu säljs verkar ju ha en del kanaler ut på sidorna även om det inte verkar optimalt för vårt klimat se länk: Länk |
| Man kan inte se på ett däck huruvida det är bra i regn eller inte. I däcktester genom åren har verkligheten lurat ögat många gånger. Det är möjligt att just dina däck inte är så bra, men att visuellt avgöra ett däcks egenskaper funkar generellt sett inte så bra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.