AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.129

avgasmätningar med maskin.

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Skall köpa en "maskin" som mäter avgaser , eller halter av olika saker i avgaserna.

Den maskin jag skall köpa mäter 4 olika gaser och kostar ca 39 900:- och är en "riktig" maksin... vad det nu innebär.

Vet någon VAD för 4 gaser sådana maskiner brukar mäta ?
Finns det något annat besiktningsgubbarna kan gnälla på (det kan de iof. alltid...) beträffande avgaser om man besiktigar en bil som mäter 100% bra på de 4 gaser jag kommer kunna mäta med denna maskin ?
Jag tror det var : HC , CO , Co2 samt O2 denna maskin kan mäta... låter det som de vanliga gaserna ?
Kan besiktningsgubbarna månne mäta av en 5e och en 6e gas och racka ner på det när de är på kass humör ? , man vill gärna vara garderad då maskinen är rätt dyr och det vore trist om ens bil mäter bra men endå inte går igenom pga. att den missar något värde som bilprovningen kan mäta men inte min maskin.

FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är en fullt normal fyrgasmätare du pratar om.
Vid en kontrollbesiktning mäter man koloxidhalten (CO). På bilar efter 1988 (finns undantag) mäter man även kolvätehalten (HC), och lambdavärdet (Ett uträknat värde baserat på samtliga fyra gaser i fyrgasmätningen). De andra två gaserna används alltså vid en kontrollbesiktning endast i samband med uträkningen av lambdavärdet, vid felsökning är de dock väldigt användbara.

Kortfattat kan din mätare allt Bilprovningens mätare kan, så du ska nog kunna hålla dom sura gubbarna borta...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Aha , Ja då slår jag till på maskinen , blir säkert bra att ha även vid ev. strul med m70 motorn framöver.

FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.