AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
795

540iA - 93, Rattglapp

Bus
Har kollat alla leder - inget glapp....
Åndå finns ett spel på ca 2-3 cm i ratten.
Finns det nå´n justering i styrsnäckan på dessa modeller???
Har dessutom lustiga vibbar som kommer i farter 80-100 km/h......bara då, och vid acceleration.
Ingen obalans i hjulen och nyställd framvagn.
Bilen går dessutom illa på tomgång, men bra vid belastning... :-D
Mycket fel på den e de, men jag är tacksam om jag kan få hjälp med att fixa det.
Bilen är i gott skick i övrigt nämligen.

Bus
Ge
235
Gerhard
Alpina B10 BiTurbo #354
Styrsnäckan går att spänna, men jag tror jag läst att du är tvungen att plocka bort grenröret för att kommaåt justeringen.
Förövrigt så är det nästan alltid ett glapp i rakt fram läget.

Vibrationerna kan vara dåliga bussningar i casterstagen,(den bär armen som går bakåt) då kan det bli lite konstiga vibrationer.
Bruka märkas i sammand band med lättare inbromsningar.

Motor mässigt är det nog svårare, blir det vanliga typ tändstift, lamdasonder, tjuvluft finns väl ett membran i bakkant av motorn som brukar spöka också men jag tror att då brukar dom gå riktigt illa.

Gerhard//

540
Hej!!!

Jag har precis samma prb med min 540.
Den går taskigt på tomgång o bra vid belastning!!
Samt att det är glapp i ratten..
Jag har varit inne på BT-Bilservice (växjö)..
O så här sa dom till mig..att strysnäckan är väldigt sällan man spänner då den är jäklig att komma åt(iallafall om man har V8),men har man en justerbar ratt på "längden" så kan det bero på att splainsen är slitna ,men det går tydligen att spänna dessa med..inte lika krånligt tydligen som med snäckan..
däremot undrarlite över vad Gerhard här över skrev
om casterstagen....hur märks detta vid in bromsning ??
På min så hörs ibland ett o känns ett klickande vid svag inbromsning..samt att jag har samma vibbar som BUS här ovan.
Bus
Hej 540

Har idag varit på Automax i Kalmar där dom rekomenderade mig att köra en diagnostik på bilen.....
Pratade med en servicekille istället, som gick ut och "kände" på bilen...tog ca 5 sek innan han konstaterade att membranet bak på insuget var fet-trasigt, och att det ev kärvade i tomgångsventilen.
Ventilen kan man i 9 fall av 10 plocka isär och smörja upp med ex 5-56.
Membranet sitter inbyggt i hela bakre kåpan , som kostar ca 500: - och har man inte tummen mitt i nacken byter man det själv på ca ½ timme....
Han sade åxå att: -Du, den går juh bara på 7!!!
VA!! bra tryck ändå tänkte jag..undrar hur det blir när den stampar på alla då??
Förmodligen en eller 2 spridare som är gångna sade han, kostar 1200: - st
Provtryckning kostar ca 800: -...klart överkomligt, eller hur!?
Vibbarna kommer nog av att det är obalans i hjulen, trots nya däck och nyinställd framvagn.
Tipset var att sätta bak fram och vice versa.
- Skall testa detta och åk om det hjälper.
Lycka till!

Bus

Bus
540
Tjena Bus.

Märkligt...jag har varit inne på Automax jag med i Kalmar. Du kan inte gissa om vad dom sa om min tomgång!!!!!
"BMW:s V8:or går lite oroligt på tomgång så det behöver inte vara nåt fel på din bil..men känner du dig osärker så kan vi ju köra en diagnostik på bilen"
Jag sket i diagnostiken ska testa membramet istället.
Ja vad tycker du om verkstadsmästaren inne på automax??
Den långe saken..
Själv tycker jag att den är en av dom otrevligaste typer jag nånsin har stött på i mitt lilla liv..
Däremot ett plus för mekarna som verkar vara duktiga.
Det där med däcken kan ju jag tyvärr inte gör har olika dimmisioner fram o bak.

MVH
Conny
Ge
235
Gerhard
Alpina B10 BiTurbo #354
Vilket sammanträffande jag skall till Automax i morgon och hämta en ny lamdasond.
Jag har ingen erfarenhet av deras verkstadspersonal , men Håkan på reservdelslagret är kanon.

Gerhard//Alpina B10 BiTurbo
Ge
235
Gerhard
Alpina B10 BiTurbo #354
540:
Det är bussningen i casterstaget, det kan säkert heta något annat men är det staget som går bakåt.
Är dom riktigt dåliga kan man se det genom att köra lite sakta och bromsa och låta en kompis stå brevid och titta om hjulet rörsig mycket bakåt.
Det jag menar med lätt bromsning är att om man bara typ sätter foten på bromsen så kan det börja vibbrera, en typ av självsvägning men det inträffar inte varje gång.
Vilket det skulle göra om tex. en bromsskiva vore skev.
I USA har jag sett att det är populärt att montera bussningar från 750.
Och dom skall passa direkt.

Gerhard//
540
Tack för tipset Gerhard!!!
Ska bara kolla om jag fattat det här rätt..man byter inte hela casterstaget utan bara bussningarna till dom ???

540

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.