AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.113

Finns någon med elkunskaper.

Ursäkta om det här kanske blir lite långt....

Men som jag skrev i mitt tidigare inlägg har jag laddat mitt batteri, då det började bli lite trött.

När jag satt i det nyladdade batteriet och startade hade min tomgång gått från ca: 850 till 600 och motorn gick hackigt.
När jag sedan la i D började motorn "andas". Gick upp och ner i varv ganska fort.
La i friläge igen och varvade upp till ca 2000 och släppte gasen, då la den av. Efter några startförsök med samma resultat kollade jag kontakter och slangar, inga problem där.
Kollade så att generatorn laddade hade 14,5 v på batteriet, helt ok?
Sen blev det bara sämre, kan inte stå still med D ilagd då lägger den nästan av. Står den på tomgång och man petar till gasen lite lätt går den motvilligt upp i varv sedan lägger den av.
Den är fullt körbar men helst över 1000 varv och i rullning, för allas trevnad.

Har för 400 mil sedan bytt olja,stift,luft/bränsle filter så där borde inte va nåt problem.

Nu 2 dagar senare har ett nytt batteri inhandlats. Kollade då generatorn igen, vilken nu laddade dåligt.
Om allt skulle hänga på generatorn borde väl någon förbättring iallafall uppstå med ett helt nytt, fulladdat batteri?
Men de gjorde det inte.
Och allt detta för att jag skulle ladda batteriet.
Kanske skulle köpa en vev istället!

Någon som har en aning, för allt detta uppstod efter laddningen och jag fattar ingenting just nu. (dålig på El)

mvh Magnus

fb
193
fb
525 IXA Touring -93
750iA -89
750iA -95
3.0 SA -75
Tror inte att problemet beror på att du laddat batteriet. Det är nog något
annat problem, som råkat inträffa samtidigt. Jag har gjort exakt samma
sak som du: Plockat ur batteriet, laddat och satt tillbaka det utan några
som helst problem.
Med ledning av de symptom du beskriver så gissar jag att det något
problem med bränsletillförseln.

/FB
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det kan även vara Luftmassemätaren. Har denna modell tomgångsmotor?

MVH Robban
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det beror på att du har brutit strömmen till databoxen när du tog bort batteriet, den har så att säga "nollställts." Om du kör ca 10 mil så "hittar" databoxen rätt värden igen. Prova detta.
Ja den har tomgångsmotor.
Ska prova köra några mil och se om allt går tillbaka till normalt igen.

mvh Magnus

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hoppas det fixar sig...
Har nu kört 6 mil, började kännas lite dumt att åka runt och vänta på nån förvandling. 10 mil är väl inget minimum?
6 utdragna mil med stopp, sen fick jag nog.
För efter 6 mil har då min styrbox inte vaknat. Om nu felet är i den.
Fortfarande som vanlig vid landsvägskörning, men helt urflippad under tusen varv, totalt kraftlös.
Har hört nåt om en säkring som bör sitta vid batteriet, och ev kan ge diverse problem, men jag har då ingen där.
Nån med ett förslag?
mvh Magnus
Har nu kört 6 mil, började kännas lite dumt att åka runt och vänta på nån förvandling. 10 mil är väl inget minimum?
Fortfarande som vanlig vid landsvägskörning, men helt urflippad under tusen varv, totalt kraftlös.
Har hört nåt om en säkring som bör sitta vid batteriet, och ev kan ge diverse problem, men jag har då ingen där.
Nån med ett förslag?
mvh Magnus

Nån med ett förslag?
mvh Magnus

Ursäkta min "högpresterande dator" som gärna upprepar saker lite hur den vill. ex. ett klick blir 3.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tändstift med taskig kontakt?

Mvh Robban
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Verkar som om någon cylinder inte tänder?

Fördelarlocket brukar också kunna slitas...

Tändspole?
Påminner starkt om defekt lamdasond, alt. fukt i kabelskarven till densamma. Har inget med batteriladdning/byte att göra, jag tror du kan sluta vänta på att databoxen skall lära in något, detta kom på senare modeller.

FP
Tändstiften är nya och fördelare o rotorn är i bra skick.
Det känns faktiskt som att någon cyl inte tänder riktigt.
Har också sett att ett tändstift blir väldigt sotigt.
Ska kolla upp lamdan också.
Någon som vet vad som ska hända när kontakten till tomgångsmotorn tas bort.
Händer inget på min, känns ju lite fel.?

Tomgångsmotorn "taktas" med 107 Hz på gamla Boschsystem har jag för mig. "iallafall på Saab" Så har man en bra multimeter så kan man kolla att frekvensen är rätt. Har man en riktigt bra multimeter så kan man även kolla att pulstiden stämmer. (bör ligga melan 50-60% +-puls på tomgång med AC och ljus avslagna. Skulle också gissa på att det är tomgångsmotorn som krånglar, det kan faktiskt vara så enkelt att den har "geggat" ihop. Går att göra ren i tex disel eller fälgrengöring.

Om du har ett tändstift som blir sotigt så kan du ha en spridare som inte stänger ordentligt eller som ger diffus spridarbild, kollas genom att ta loss alla spridare, döda tändningen, sätta dit 0,5L flaskor framför spridarna och köra på strtmotorn i tex 30 sek (utan tändstift). Kolla undertiden att alla spridare ger en fin dimma, inget efterdropp, och samma mängd.

Calle
myran
Ett litet tipps kan vara att läggapå baterikablarna i en annan ordning har hört från säker källa att man ska läggapå +kabeln först på vissa bilar och - på vissa man kan även vid sådana strul behöva ha bilen strömlös ca30min och sedan lägga på kablarna.Detta gjorde susen på en kompis 328 som kunde stanna när han släppte av gasen vid ex rödljus.

Myran
Ordningsföljden när man återansluter kablarna spelar ingen roll, oftast lossar man ju bara den ena. Att göra bilen strömlös (nyare bilar) kan reseta vissa fel.

FP
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ja kolla upp spridaren på cylindern vars tändstift sotar!

Mvh Robban
Har nu gjort ren tomgångsmotorn. Faktiskt en stabilare tomgång och den går ej upp och ner längre.
Men fortfarande är den kraftlös orkar inte dra från stillastående , utan gas rycker den och vandrar i varv, hela tiden på gränsen att lägga av.
Måste alltid ge mycket gas för att komma iväg, varje start en rivstart ungefär.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.