|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Sixten |
Jag skulle rekomendera dej att göra ett totalbyte av oljan, alltså tappa hela lådan på olja och häll på ny. Vid ett normalbyte byter man endast 1/3 (ca3l) av oljan medan hela lådan rymmer ca8.5l. 525iA |
|
Hmm. Ett totalt oljebyte är nog aldrig fel, men jag tror inte de skulle hjälpa i min låda då jag tidigare har skött oljebytena på den plus att oljan som är i nu ser bra ut. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Nu har jag pratat med en verkstad som håller på mycket med automatlådor. Dom trodde felet kunde ligga i ventilpaketet. Han prata om några fjädrar och nån ackumulatornånting som brukade behövas bytas på dessa lådor när dessa symtom kommer.Han skulle kolla upp detta närmare och så ska jag ringa i eftermiddag. Min plan är isåfall att själv skruva ner ventilpaketet och lämna till dom för att hålla nere kostnaden. Är det svårt att ta ner ventilhuset? Nåt speciellt att tänka på? Går det att ta hjälp av mektipset där dom byter plastkulor eller ser de helt anolunda ut i min låda? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Den verkstaden ville inte skruva med just 5HP18 som min låda heter. Har tydligen haft problem med att kunder inte varit riktigt nöjda med lådan efter renoveringen. Gällde endast just 5HP18 som tydligen har nån typ av pulserande ventiler och då blir själva godset i ventilhuset uppslitet och orenoverbart. Jag ringde istället till KG Knutson i Göteborg. De är dom som är "ansvariga" (jag kommer inte på vad ordet heter) för dessa lådor i sverige. Döm om min förvåning när dom säger att dom tar drygt 14000 kr tusen för helrenovering av lådan när jag sett flera lådor på skroten för 15000 kr+. Hur kan detta komma sig? Spela tydligen ingen roll hur dålig lådan va, så länge det handla om normalt slitage. De va fast pris. Med normalt slitage så menas att lådan inte får va sönderslagen/sprucken i huset eller att man gör nåt klantigt som att bogsera bilen i 15 mil. Men han råde mig att först åka till bmw och läsa av felminnet. Dom kan tydligen se en hel del av vad som händer i lådan med sin diagnosutrustning. Kanske räcker de med ett nytt ventilhus sa han. Steg ett blir iallafall diagnos på bmw. Hej svejs. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
nida3 |
fin bil: Oljor beter sig på olika sätt, trots samma klassning - det finns oljor som är skummningsfria, inte blandar sig med vatten etc. -det kan du inte se på oljans "klass". Smygreklam: Länk läs om 699 Internläckage i automatlådor som beror på dåliga packningar kan åtgärdas genom att använda produkter som löser upp kristallerna som bildas i packningarna då svavel och värme påverkar packningarna. Vid 3,0% är det gummi - vid 3,01%+ påbörjar vulkningsprocessen och det blir hårdare (bildas kristaller), packningarna tappar formen och krymper ihop. /Niklas |
|
Faktiskt har jag redan provat detta, men vet inte riktigt hur mycket jag fick i. Det strula för mig med trågpackningen. Fick den fel, så de rann ut en hel del olja innan jag fick de tätt. Sen fick jag fylla på igen med olja. Vet inte hur mycket omega som försvann. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Pröva med ett totalbyte av oljan istället + nytt originalfilter och häll i rekomenderad olja från BMW om inte de upptäcker nåt på felminnet... Mvh R |
|
| Du skulle ju kunna ha ett läckage så byt packning/ar också på samma gång, sen är det bara att hoppas att det räcker... | |
|
rob_t_j72: Vilka packningar menar du då? Typ oringar o dyl i ventilpaketet eller? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Du hade inget läckage alltså? Det var trågpackningen jag tänkte på, kan tyvärr inte så mycket om automater än annars, håller på att plugga till bilmek... =) Men det verkade som om det fanns plats för mer olja sist, har du kollat igen? Du bokade tid för att kolla felminnet nånstans, när blir det? Mvh Robban |
|
|
De där lådorna från skroten har de garanti förresten? Är faktiskt ganska tveksam att oljebyte egentligen hjälper... |
|
|
Men om det ligger två tre olika oljor där inne så kan det ju inverka till slut... Försök att fylla på med olja igen! Mvh |
|
|
Japp jag fick ju i lite mer när jag kolla nivån. Vet inte varför, men de måste ju va nåt som blev lite fel när jag bytte. Kanske luft nånstans? Men det läcker inget ut vad jag kunnat se + att jag provkörde direkt efter att jag fyllt upp till rätt nivå. Bilen va ju likadan då. Verka inte som om de hade nån betydelse. 0,7-0,8l va de jag fick i. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Ingen bra idé alls att blanda oljor, Icke! Für immer verliebt, Drei buchstaben.. BMW! |
|
|
Kolla om det går att fylla på med olja igen! Om det fattas igen så har du ju ett läckage nånstans... Mvh |
|
| Ett inlägg bara..vid 0.7 liter för lite olja..problemen börjar..vid 1 liter för lite..du kommer inte ur fläcken..;) | |
|
Ok. Ska ringa till bmw img och boka tid för diagnos. Vad är det som kan hända när man blandar olja som jag har gjort? De har ju bara varit ATF Dexron 3. Bara olika märken. Först köpte jag ju på BMW, men de rann ju ut en massa då jag fått trågpackningen lite fel vid en skruv. Då skulle jag köpa mer olja, men då hade dom slut på BMW. Jag fråga då om de gick bra med andra märken. Och enligt den BMW mecken, så spela de ingen roll. Så de blev statoils olja. Men vad kan hända då? Kan de bli skummbildning? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Njae, om du är säker på att det var ATF i innan du köpte bilen så ska det vara lugnt, bara man inte blandar i helt andra oljor Mvh |
|
|
Jag antar att de va ATF som va i när jag köpte bilen, eftersom den hade ifylld servisbok. Eller kan de ha varit så att den har gått på lifetimeolja innan och att de är de som ställer till de? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Kanske, men även om du har "gammal" ATF kvar i lådan efter varje byte på 3l så inverkar det nog till slut... Gör ett totalbyte till ATF! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.