AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.729

Automatlådan fungerar dåligt.

Sida 1 av 3
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Tjenare. Jag har haft lite problem med automatlådan på min bil. Problemet har varit att den slirar på första växeln ibland när man kör iväg lite för hastigt, men bara då lådan varit riktigt varmkörd. Aldrig annars. Jag har bytt olja och filter, men de har inte hjälpt.
Idag har jag varit ute på en långtur runt 30 mil. I slutet var lådan rent bedrövlig. Höll på att inte ens komma iväg i korsarna och den slira nu även på tvåan eller kanske trean. Lite osäker där, men de hände när jag låg i 80 km/h och skulle köra om och gjorde kickdown. Då ville de inte driva på. Motorn höll på att varva livet ur sig. När de slirar så skakar de i hela bilen och ibland kan de hugga tag med ett kraftigt ryck som följd. Så vad tror ni? Lågt oljetryck eller dåligt lammelpaket eller en kombination eller vad? Bilen har gått 29000 mil.
Är de bara att kasta skiten och leta upp en ny låda på skroten? Renovera är inte att tänka på. Har hört att de kan gå på runt 20 papp för en sån operation.
Men varför fungerar den så bra när den är kall? Den strular aldrig dom första typ 3 milen. Har jag dålig kylning, så den blir för varm? Nu är jag trött på detta! Hoppas ni kan hjälpa mig.
Tack på förhand...

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Är det inte de berömda plastkulorna??
Diezel
Länk <--- kan det vara det felet?

BMW = Brings More Women
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
He he. Hade räknat med de svaret. Nej. Har inga såna i min låda. Plastkulorna finns i dom adaptiva lådorna. Min låda är den modellen med tre körprogram ( S, E OCH *). Det är underligt.. Va ute och körde en sväng nu och lådan uppförde sig helt exemplariskt oavsett belastning.
Fler ideér?
Kan de va så att mitt oljekyl till lådan har slaggat igen och ger för dålig kylning? Oljan blir då för varm och tunn och då sjunker trycket. Kan de bli så?

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har automatoljan + filtret blivit bytt nån gång?

MVH Robban
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Dom senaste 10000 milen har oljan varit bytt 3 gånger och vid senaste bytet bytte jag även filtret.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det var ju inte så bra, då låter det som renovering väntar tyvärr...
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Japp, det är nog så. Men jag fattar inte varför den fungerar så bra när den är kall. Vad ska man betala för en beg fungerande låda?

ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
max 5000kr för en fräsch

E28 M535i TwinTurbo

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
På www.returbilen.se kostar allt max 1500:-, men kolla på www.bildelsbasen.se också!
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Tack för svaren. Ni tror alltså inte att det finns nåt att göra åt den lådan förutom en dyr renovering? Av ren nyfikenhet.. Vad är de sm felar i en låda som beter sig såhär? Varför slirar den? Den växlar och fungerar verkligen som en dröm annars när den inte slirar. Tror inte att lamellpaketet är slut heller, då det inte låg värst mycket skit vid magneterna i tråget. Om lamellerna gått ner sig helt, så borde de ligga en del skit där eller?
Går de att hålla liv i den ett tag till med en tjockare olja och på så sätt öka oljetryck?

Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Hej..

Du har säkerligen för lite olja i lådan..
då brukar symtompen börja med att den lägger ur växeln vid hastig inbromsning...därefter börjar du få knepiga skakningar ristningar i bilen..(luftbubblor i oljan)..varefter den börjar slira och tillslut inte fungera alls...när du bytte olja..lät du då bilen stå på tomgång när du fyllde i??prova att köra upp bilen på graven..låt den stå på tomgång öppna påfyllningen..spruta sedan in olja tills det läcker ut..skruva igen och håll tummarna..

Mvh Doger..;)
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Tror nog att du får räkna med 5000 - 8000 kr för en beg låda, har sett skrotar som tar upp till 12-14000 kr för en bra låda.

Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Ok. Får ta och kolla oljan en gång till iallafall.
Jag hade bilen på tomgång och gick igenom alla växellägen som man ska, men jag kan ju kanske fått nåt läckage nånstans.

Za
32
Zajber
525iA Touring -95
Ni kan altid ta kontakt med Ekensbergs bilservice i Sth 08-281400.. dom flesta BMW-verkstäder skickar sina lådor dit..dom är föresten jävligt trevliga och försöker så långt det går att inte skinna dig..

// Zajber
Deliq
>fin bil
Plastkulorna finns även i automatlådan med tre körprogram
det har Eliardsson här på forumet fått erfara...
se här Länk

M V H Deliq

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
Deliq
Å här va en länk med telefonnummer till burträskfirman...
Länk

M V H Deliq

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Plastkulorna finns. se mektipslänk dvs V8-V12 modeller.
Länk
På en 525tds.94sitter det en 5hp-18/ A5S310Z som kostar 31498 kr hos BMW.
En del dieselmodeller har även GM lådor.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Har suttit och läst om plastkuleproblem. Verkar inte va de som strular för mig vad jag kan komma fram till. Kan Bmw se nåt i felminnet som rör detta tro? Kan dom mäta upp trycket från pumpen med sin diagnosutrustning?

Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Ja, jag TROR att man kan få fram sådan info via datorn.
På näst senaste träffen här i K-na var vi hos en fristående mek. o kollade.
Bl.a. återfanns i en 525 -94 (?) att temp.sensor o rotationsgivare i den lådan var kass så jag TROR att man kan få fram en del annat också.
Min var f.ö. felfri i det testet som avsåg motor, vxl.låda, avgasrening, c-lås, larm, abs, airbag m.m., men det hör inte hemma här.

Kontentan är att du alltså inte nödvändigtvis måste åka till BMW för att läsa av dessa värden, utan en seriös verkstad med dator bör kunna läsa av det.

MVh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Nu har jag kollat oljenivån och jag fick faktiskt på typ 0,7 liter. Men de verkar inte som om att de hade nån betydelse då den efter en stunds körning (när den blev varm) uppvisade samma symtom igen. En idé jag fick var att jag kanske får skumbildning i lådan pga att jag blandat olika märken av ATF dextron 3. Kan de bli sånna effekter av de? Eller är dexron 3 samma olja oavsett fabrikat eller vad jag menar.. Går olika fabrikat alltid ihop?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.