AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.147

Diffbromsen sönder?

St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Nu är det så att den verka bara driva på ena hjulet när det släpper när det är blött ute. Innan i sommar så drev den på båda när det släppte.. Om inte annat så märkte man det när man skulle testa att göra en ring eller nått kul. alltså då funkade det alltid. Hissar jag upp bilen nu o snurra så rör sig ej det andra hjulet en Cm. Vad kan har hänt?? går det att laga???

Mvh: Ste

Ste
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Lika dant för mig :(

Diffade underbart i början på sommaren och hela förra året på torr asfalt men det började tveka mer och mer... nu är det nästan ingen diffbroms alls :(

Frågan är om jag har visco diff eller lamell... Är det nåt som går att renovera...
Visa användare
309
subarujohan
327ik -90 tic
330d Touring -02
Samma hände för mig...sen efter ett tag så gick den
sönder helt var vara att byta=(

/Subarujohan
Är det en lamelldifferential som är monterad på bilen så kan man byta lammellpaketet. Är det en viscodifferential och bromsfunktionen har gett upp är det bara att kasta, det går inte att renovera.

/Anton
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Kan noen forklare meg hva som er fordel med diffbroms? Er det laget for at det skal være kul å spinne?

Antar at jeg inte har det på min (har derimot antispinn, he he). Så når jeg tror at jeg spinner, så er det som oftest med det ene hjulet eller?
Morten: Anta att du åker i en snäv kurva, du vill gärna ge järnet ut ur kurvan. När du går på gasen så börjar innerhjulet spinna hejdlöst, detta är tidsödande.

Detta är ett av många exempel när det kan vara värt att få ned kraften också på det hjul som normalt sett inte hade fått någon kraft.
Utan diffbroms kan man i princip säga att bilen är enhjulsdriven.
Med diffbroms kan man säga att bilen blir två hjulsdriven beroende på hur pass mycket kraft differentialen orkar med att fördela till det hjul som annars inte hade fått någon drivkraft.

/Anton
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Hvilket hjul anser du som "enhjulsdriven" i denne situasjonen da? Det som inte spinner? Så diffbroms skal forhindre at det innerste hjulet spinner (f.eks), nesten som antispinn?

(Nackdelen med antispinn i den situasjonen er at bilen/demperene mister sin "attiude" når asc griper inn).
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Morten M:
Antispinnen gör att inget hjul spinner. Diffbromsen gör att inte bara ett hjul spinner utan båda två alternativt inget eftersom man får drygt dubbelt så hög friktionskoefficient.
D.v.s. att om ena hjulet börjar spinna så låser diffbromsen diffrentialverkan till 25% i de flesta BMW-fall och därmed kan innerhjulet inte snurra fortare än 3 gånger så fort som ytterhjulet och därmed får man ner kraften bättre i backen. Diffbromsen bromsar alltså inte hjulen utan bromsar diffverkan.
Bmw ludde
Du blir lättare att få sladd me =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.