AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
766

Hjälp/råd angående elfel på 523 -96!

La
469
Larsa10
518i -81 E12
Hej!
Nu har jag åkt på ett vad jag tror kommer bli ett kostsamt problem. Det började med att hel och halvljus börjarde pulsera, även bakljusen hängde på den otrevliga trend, detta fenomen inträffar även när motorn är av vilket torde utesluta generatorn. När jag sedan stänger av motorn och släcker lyset så börjar höger heljus att lysa konstant och går alltså inte att stänga av. Jag har hört mig för på olika BMW-verkstäder och de säger att styrmodulen för lysena måste bytas till en kostnad på ca 4100kr. Detta känns inte så bra kan jag ju säga. När jag pratade med Perre på Bil & Motorteknik i Huddinge så sa han även att man inte kan använda en gammal modul från en skrotad bil vilken inte gör saken bättre. Tydligen köper man en ny och kodar den speciellt för din bil. Nu är frågan om det är idé att kolla om det går att laga den befintliga, eller är det helt kört. Om det nu går så vart sitter den? Har en polare som är bilmek och han rotade omkring i bilen i ca 2timmar igår och hittade alla moduler utom denna.

Vad f-n ska man göra?

mvh
Larsa
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Jag fick ett lite konstigt fel på min bil nu i höst, bromsljuset lös och gick ej att stänga/släcka.
Jag lossade batterikabeln för att "nolla", väntade ett tag och sedan satte på den igen, felet försvann.
Nu vet inte jag om ditt problem löses med denna åtgärd, men kanske värt att prova.

Vänligen Tommy

NoFear
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den sitter på högra sidan vid fötterna på passargerarsidan "sidotorpeden"
en kontroll av anslutningar , fukt ?? mm.
Men det är som Perre säger att den kodas just för den bilen som den hamnar i. Mätarställningen lagras ju i den bla.
Det finns någon som haft dåliga "crimpningar" av anslutningarna och haft glapp till instrumentet bla. Men din låter som en överledning av någon anledning, kan ju även bero på jordfel, eftersom flertalet funktioner strular, har du rätt batterispänning ??.
Det här med bromsljuset som Tommy nämner är ett känt fenomen på tidiga -96, LKM kodas om med en nyare verison.
Och förmodligen därför som det funkar efter en nollning av systemet.

///MVH Hasso
Länk
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Tommy
Jag har varit tvungen att koppla ur batteriet bara för att slippa att det laddar ur pga att lampan står på hela tiden.

Hasso
Jag har precis bytt batteri men problemet började är jag hade det gammla. Det visade sig att jorkabeln vid batteriet satt lös så vi skruvade fast den men det har inte hjälp. Modulen har väl fått sig en smäll innan.

Det ser ju inte bättre ut än att jag får punga ut med 4100spänn men det känns tungt.

/Larsa
Det är med stor sannolikhet kortis i en av de 10-tal effektkretsar (MOSFET) som sitter i LKM:en. Placering som Hasso beskriver.
Jag har en modul som möjligen kan funka (säljs för annans räkning), är repad för samma fel som i din. BMW-verkstan får isf koda om den osv, men det kan det ju vara värt.
Maila mig om mera detaljer.

FP
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Hej Folke!
Låter självklart intressant. Mailar dig imorgon.

mvh
Larsa
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Folke, kolla mailboxen.

/Larsa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.