|
|
|
|---|---|
E23 |
Är det någon som vet om det går bra att använda Castrol GTX Magnatec 5W/40 i en BMW 745 -85, eller är det bättre för motorn med en delsyntet eller en mineral olja E23 |
|
nu blir det religion igen :-( jag skulle göra så här om jag hade en motor som gott långt på mineralolja eller okänd olja. Byt till billig syntetolja, kör ett par hundra mil, byt igen för att få bort ev upplösta avlagringar, byt till Magnatec eller annan fin syntetolja. Jag kör själv på Magnatec sen i höstas och det har funkat bra hittils (motorn har gått 19' mil). Tror att det är den optimala oljan för äldre motorer som kallstartas ibland. /göran, gubbe/ |
|
|
Religion eller inte. Syntetolja ökar trycket på packboxar och givetvis även i smörjande egenskap i motorn. har du frächa p-boxar ( nyligen bytta eller helt enkelt bara täta ) så kan du köra på delsynt som en övergång om du vill. Annars så är en bra mineral olja lika bra om motorn är i god kontition för övrigt. Kör aldrig på " billig olja " i din BMW. Mitt förslag om du skall byta oljetyp är att du gör som göran säger men att du kör på fin olja från början och häller ur den efter 50mil och byter olje filter men att sedan kör 50 mil till och byter filter var 800 mil och olja var 400. MM |
|
PIST OFF |
Hade ja varit du så hade ja hält in 20\50 Couker state. Nu till vintern kan du ha 15\40. 20tum SPLITT |
|
MMM, har du någon skäl till att man inte ska byta filtret vid varje oljebyte. Olja kostar 700 och filtret 70 så det är väl en marginell besparing. Anledning till att rekommenderade billigare olja vid första bytet är att "alla" oljor funkar bra när de är nya och fräscha och om man bara ska köra 50-100 mil så sparar man några hundralappar utan att förlora nästan någon funktion. PIST OFF, 20W/50 på vintern låter bra om man tror att motorn inte behöver smörjning vid kallstarter. /göran, gubbe/ |
|
|
Ja just, Glömde bort att alla inte har gratis olja. : ) Det är jobbigt att byta filter. Allt skall ju gå snabbt, även servicen. Sen är det ju inte igensatt änn, förhoppningsvis på 50 mil. Oljefilter hämtning kostar ju dessutom 6ggr mer än spilloljehämtning. Själv kör jag på Delta Racing Oil XX 10/50, och aldrig BMW;n på vintern. VR6;an får gå på vintern med likadan olja. MM |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.