AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
882

vill ha lite enkel info om olika M-motorer.

vilken av dessa motorer väger minst samt håller bäst?
M3 3.0 samt 3.2
M5 3.6 och 3.8

tack på förhand.
Här finns en del info om M-motorerna: Länk

För hållbarhet, kända problem etc hänvisar jag till sökfunktionen.

Jens
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Enligt dom flesta inläggen här så ska M3 3.0 motorn vara mer hållbar än 3.2:an..p.g.a. dubbelvanosen.
Hammarström har till ex 3.0 motorn i sin.

Och M5 3.6 ska också vara mer hållbar än 3.8:an p.g.a tunnare cylinder väggar i 3.8:an...

Det är väl dom två stora grejerna som jag vet i allafall..

Sen finns de säkert massa annat som e tvärtom också..

Men som Mrmarsupilmai skrev..SÖK

Vikten vet jag inte tyvärr....

///M3
Väger verkligen S52 och S50 exakt lika mycket? som det står i MrMarsupilami's länk...

"S50 3.0 6 4 286 @ 7000 236 @ 3600 152 kg"
"S52 3.2 6 4 321 @ 7400 258 @ 3250 152 kg"

/Wille
va väger s38:an då?
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Här finns utförliga beskrivningar av både 3,6 och 3,8 litersmotorerna till M5!

Länk

Per L

Jag tycker att man hör att 3.0 alltid går sönder på alls billar, men 3.0 har ju varit ute på marknaden längre, plus att den är äldre å kanske kan vara mera "slutkörd"...

lr vad säger ni m3 ägare? bara för ni kanske nu har 3.0 nu så behöver ni inte bli sura, utan finns det nån som kanske har lr har haft både 3.0:an och 3.2:an som kan jäföra lite , vore interessant att höra..

have a good one.
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Jag har haft båda, köpte nyligen en Z3M Coupé -99 med 3,2:a, hade en M3GT med fabriktrimmad 3,0:a tidigare. Generellt kan man säga att motorerna är lika hållbara, om man frånser kamaxelstyrningen som kort och gott går sönder på 3,2:orna. Detta måste man ha i åtanke när man köper en, för det kostar en slant att byta, närnare 20 papp brukar det gå loss på om bilen gått över 10.000 mil och inte har nån motorförsäkring.

3,2:an känns piggare på låga varv, det ska jag inte ljuga om, när man närmar sig toppvarv är det ingen större skillnad på de båda rent prestandamässigt. 3,2:an drar mindre soppa, närmare en deciliter/mil enligt dom två jag ägt. Compoundbromsarna skiljer också rejält, men det har ju inget med makinen att göra.

Summan av... ja... jag rekommenderar ju varmt 3,2:an om vanosen är fixad, den är roligare. Det där med att 3,0:an skulle vara mer "ettrig" o "rå" håller inte jag med om, dom är väldigt lika på den fronten, jag märker mest skillnad på att min 3,2:a går sanslöst mjukt o jämnt på tomgång, det gjorde inte 3,0:an. Däremot är en 3,0:a oerhört mkt bil för pengarna, du kan ju få en 3,0:a för 90 lock idag och om du tycker att det är värt mer pengar för den lilla prestandaökningen är upp till dej.
Jag har ägt bägge, dock så har 3.0 suttit i en cab. Ingen utav de har gått sönder en enda gång faktiskt. Enda jag fick byta var kopplingen på 3.2-an. Sen är det ju så att. jag i alla fall upplever 3.2 som modernare och klart snabbare ( har kanske att göra med att 3.0 har suttit i en cabbe men ändå ) + att det sitter en 6vxl låda i de och något modernare ratt, lister. klima, njurar, bromsar m.m. I vilket fall som helst så ska du kolla up såna bilar mycket, mycket noga speciellt 3.0 då de har ett antal år på nacken. Titta gärna efter rost också då de inte har världens bästa rostskydd, speciellt vinterkörda bilar.
jag ska slänga in en M-motor i en e30 d e därför jag frågar, men tack för hjälpen ändå.
Visa användare
236
m5 micke
m5 -93
320 touring-89
tjena m5 motorerna e överlag starkare än m3 motorerna
o 3,8 e starkare än 3,6
mvh // m5 micke

m5
du menar att dom e starkare på d sättet att dom håller bättre eller? vad väger en M5 maskin då?
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
ja sköt en ventil i min 3,0. totalrenovering lr byte... =byte (40k)
annars funkar bra. jämt fint drag o gott vrål...

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.