AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.115

Metod för att laga alufälgar

Sida 2 av 2
sh
820
shu!
525i -91
FAttar inte vad du menar riktigt ? Ge mej ett bra argument som jag inte kan överbevisa så ska jag tro på dej .

// Giv en olle! å gär`n rivar!
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Jag undrar om du har svetsat aluminium någon gång det är lite specielt. materialet flyter i hop totalt .

sh
820
shu!
525i -91
Jag har svetsat aluminium ja, spelar ingen roll området runt svetsen blir hursomhelt varmt som vilken metall som helst och jag kan inte den exakta vetenskapliga anledningen till varför det blir svagare . Men det är nåt med värmen som sabbar eller flyttar metall atomerna från haz:en.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Hur stark svetsen (och omkringliggande material) blir beror på en en massa saker, men för att göra en bra svets måste man veta vad man håller på med.

Det beror bla annat på vilken materialkvalitet fälgen består av, om den är utskiljningshärdad eller inte, hur snabbt svetsen stelnar, om man värmebehandlar fälgen efteråt och på en massa andra saker...

Man KAN åstadkomma en svets (och omkringliggande material) som är lika bra eller bättre än ursprungsmaterialet, men generellt sett blir det sämre. Shu, du har helt rätt i att det är det omkringliggande materialet som blir svagast, svetsen brukar hålla bättre.

Att svetsa fälgkanterna är nog ingen fara, påkänningarna här är inte så stora.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
sh
820
shu!
525i -91
Erikw : Tack, precis det jag ville komma fram till :)

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Här fortsätter vi att svetsa fälgar alla är nöjda o belåtna

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.