|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är de någon som har bra koll på hur firmor som renoverar fälgar arbetar? om en fälg är riktigt ordentligt skrapad, lägger de i mer aluminium i skadan och slipar? För spackel borde ju inte funka/hålla tycker man. De måste ju vara ganska mycket jobb om de måste arbeta upp en ny fälgkant och få den att överensstämma med den övriga fälgen. Blir en lagad fälg lika hållbar som en ny? BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. | |
|
Testa med ett företag som heter Intera tel nummer 08-188181 och finns i Stockholm. När de lagar en fälg så blir det bra, kan de inte garantera att det håller så lagar de ej. |
|
|
Jo men de var inte riktigt det som var frågan. Jag är intresserad av metoden. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
| Jag är inte helt 100% säker på detta, men tror att dom svetsar fälgen på något sätt, och sedan slipar! Därefter lackeras fälgen! Har för mig att det var på detta sättet dom berättade! | |
|
Fälgen tigsvetsas sedan svarvas fälgkanten |
|
|
Tror inte att hållbarheten blir lika bra , för _alltid_ då du svetsar i en metall så bildas nåt som kallas för HAZ dvs heat affected zone. Det betyder att området kring svetsen blir sprödare än resten av materialet. Däremot själva svetsen är mycket hållbarare än själva materialet isäg. // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
Har svetsat fälgar åt däcksfirmor i 20år inga problem |
|
|
WAN : NEj förmodligen inte, men det kan juh knappast bli lika hållbart ? Tillräckligt hållbart men inte lika hållbart .. // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
Som sagt, att svetsa en fälg är inga problem. Vet firman vad dom gör är det inga problem att få fälgen minst lika bra, in många fall bättre än ny. Detta lite beroende på vad fälgtillverkaren har för toleranser vid tillverkning. Det finns firmor som spacklar upp repor och sedan lackar fälgen. Är det lågbudget som gäller så kanske det funkar, men det kanske kan vara en bra idé att kolla så att man får fälgen lagad med den metod man önskar. /Anton |
|
|
Ingen har dock förklarat hur den inte kan försvagas av svetsningen. // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
Och nej , det är inga problem att svetsa i en fälg heller. // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
Tar mann det lite lungt så att det ej blir för varmnt är det inga problem. |
|
|
Tar mann det lite lungt så att det ej blir för varmnt är det inga problem. |
|
|
Nej , inga problem ... men jag påstår fortfarande att området runt svetsen blir sprödare. Fälgen håller ändå tillräckligt , men den kan omöjligt hålla lika bra eller tillochmed bättre som nån påstod. // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
Det blir ej någon skillnad . jag har lagat fälgar där de har skadat fälgkanten på nytt efter svetsning syns ej någon skillnad för att den har varit lagad. |
|
|
Nej , det synns inte ... men om du läser så pratar jag om hållbarheten som var en utav wendtans frågor. // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
Tackar för utförliga svar, ska man ha en fälg lagas på ett fackmannamässigt sätt ska den alltså svetsas, sen svarvas och slutligen lackeras. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Håller det å rikta fälgen där det är svetsat så är det lika starkt . svetsar de tuberna i kärnkraftverk så funkar detta också. |
|
|
Stämmer bra det .... men oavsett vad WAN påstår så är den inte lika hållbar. Ville bara poängtera det :) // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
WAN : Det kan _omöjligt_ vara lika starkt som tidigare. Är 300 % säker på den frågan. // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
jäpp. ja har provat förstårdu.mången gång. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.