|
|
|
|---|---|
|
Har precis köpt en 320i -97 och tycker att den är lite "osynkad" i växellådan. Väldigt svår att växla snabbt med, man måste liksom vänte en halv sekund i friläge innan nästa växel. Har provat flera 316 och 318 E36 som inte alls har detta problem! Är det någon som känner igen detta? | |
|
Någon kanske fyllt i vanlig växellådsolja i lådan istället för automatlådeolja (som föreskrivs i bmw:s manuella lådor) ? Prova ett byte vet ja. Vanlig växellådsolja är tjockare och kan vid kallare temperaturer ge lite trögare låda. |
|
|
Köpte bilen på BMW och dom gjorde inspektion 2 innan jag fick bilen. Tror att man bytar växellådsoljan på den inspektionen? Borde ju vara rätt i så fall... |
|
| Tror man byter varannan II:a, så det KAN ju vara en annan olja. För inte lär bmw fylla på fel iaf... | |
|
Min låda var med BMW ATF-olja trög innan den blev varm, dock var det på M3:an. Blev rekommenderad att prova REDLINE olja och vilken skillnad det blev. Så ska du byta själv så rekommenderar jag varmt detta fabrikat. Autoexperten har bland andra denna olja samt översättningslistor. Fire_Blade |
|
| Har också Redlineoils MTL i lådan, funkar finfint! Finns på mekonomen! | |
stefannorr |
Man byter aldrig v-lådsolja vid insp 2 om du inte beställer det extra själv! Jag gjorde insp 2 på min förra bil 320 i 97 och fick betala extra för kylvätskebyte bromsolja och v-lådsolja. |
| Fast det skadar inte att vänta 1/2 sekund i friläget mellan växlarna.. | |
|
Skall byta vxl.olja varannan insp.2(2:a,4:e osv.) Kolla med BMW om dom bytte,om inte så byt(bra start på felsökningen) Är det någon växel som bråkar mer än dom andra eller gäller det alla? Henrik |
|
|
När jag t.ex. trycker på lite på tvåan eller trean och sedan går direkt till femman så kan man få vänta en halv sekund innan den går i. //Thorssa |
|
|
Jag bytte olja i bakaxeln pga byte av den skulle ha olja till den+växellådan de på bmw sa att det var samma olja i bakaxeln och växellådan så jag använde det men har också samma problem när bilen är kall.Har jag fel olja?Har en 320i-95 manuellt växlad. BMW FOR EVER!!! |
|
|
Jag menar inte att det är trögt att "flytta" växelspaken, men precis innan växeln går i så känner man liksom kuggarna... Ungeför som om man inte hade tryckt ned kopplingen ordentligt och sedan växlat. |
|
|
Kitte, Om du har samma olja i bakaxel som i växellådan så har du inte den olja som föreskrivs (i antingen bakaxel eller vxl-lådan) I lådan rekommenderas (om du väljer Castrol) Transmax Z och i bakaxeln SAF-XO. |
|
|
Jag köpte oljan på BMW och fick en olja som heter SAF-XO 75W/90 och den uppfyller SAE 75W/90 har den oljan i både växellåda och bakaxel var är det fel?Hoppas på svar. BMW FOR EVER!!! |
|
|
Jag ringde till BMW och frågade om dom bytade olljan i växellådan på senaste inspektion II. Men dom sa att det hade dom inte gjort för det var lifetime olja i växellådan. Man skulle inte behöva byta dessa oljor! Jag har en 320i -97. Någon som har fått samma info som jag? |
|
|
Kitte, Det är fel olja. Du ska ha automatlådeolja i din manuella låda som jag skrev ovan. Joshua, Det är möjligt att det är så. Jag trodde att från modell E46 gällde lifetime-olja, men det är jag inte säker på. Jag bytte på min E46:a iaf, det skadar ju inte... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.