AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.600

E36 diffad bakaxel

bm
55
bmw-johan175
e46 325 cab-01
x5 3,0d-08
e36 320ia touring
har E36 an diffad bakaxel ?. vilka modeler isåfall.E46 har väl det?
/johan
Diffbroms är tillval på de flesta modeller förutom M-bilarna, så även på E36.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I princip alla bilar med bakhjulsdrift har en differential, men du menar nog diferentialbroms!?

Till E36 fanns det som tillval (vilket är relativt ovanligt att nybilsköparen valde att kryssa i), dock hade M-modellerna det som standard.

Till E46, tror jag inte ens att det finns som tillval i och med att antispinnsystemet är standard.
Däremot har M3 en form av diff-broms som standard.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
bm
55
bmw-johan175
e46 325 cab-01
x5 3,0d-08
e36 320ia touring
ja jag menade diferentialbroms! tack för svaren!!!
/johan
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
vad är vad o hur beter d sig? diffad bakaxel/diffbroms mm

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Diffad bakaxel = differential på bakaxeln
Diffbroms = bromsad diffverkan på bakaxeln, alltså hjulen tillåts inte snurra helt oberoende av varandra.

De flesta säger diffad bakaxel till diffbromsad (diffspärrad) bakaxel vilket är helsjukt. Diffbroms = hjulen snurrar lika fort eller ungefär lika fort.
Differentialen ser till att hjulen kan snurra olika fort.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Alla "normala" bilar har en diffad bakaxel. Dvs båda hjulen tillåts att snurra med olika hastighet för att smidigare kunna gå runt böjar tex.
En diffbroms ter sig så att den bromsar upp olika hjulhastighet vilket gör att den inte kan stå och slira med ett hjul vid olika friktion samt bättre acceleration genom kurvor då en vanlig bakaxel annars lätt spinner på inre hjulet samtidigt som det andra hjulet inte får någon kraft alls.
Sen har du diffspärr vilket innebär att hjulen alltid roterar med samma hastighet och har samma kraft. Men det lämpar sig mest för rakt fram körning....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Anders, rena diffspärrar används nog nästan enbart på rena terrängbilar (till dem räknar jag inte "låtsasterrängbilar").

I terränglådan fungerar diffbroms mycket effektivt, särskilt i kombination med lågväxel och terrängkedjor på däcken!

På asfalt gör en diffspärr att man kan vrida sönder drivlinan om man svänger kraftigt! (om det är "för bra grepp" mot underlaget)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jag har diffbroms på min 320 ingick nog i ngt M chassie pkt...
känns lite fjunigt med 320 o så men säkert roligare på vintern ;-)
Öh
36
Öhman
M3 Coupe -94
Tja. Har en 320i (E36) bakaxel på utan diffbroms.. Skulle vilja ha det men den är mycket svårt att få tag i... Finns det ingen från någon annan eller äldre modell som skulle kunna passa??
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Hej Magnus, det är bara E36 klumpar som passar. Leta efter 318is dom hade ofta diffbroms, annars passar 316,318 och 320 klumpar.

_______
//Niklas
BMW CS NORD 3555
BMW SC
Öh
36
Öhman
M3 Coupe -94
Niklas: Okej tack då vet jag!! Då är det ju bara börja leta!! :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.