|
|
|
|---|---|
Lotus Samuel |
Ska beställa nya ram och vevstakslager imorgon och undrar då vilken färg man ska välja? På ramlagerna finns det enl. ETK vit gul och grön På vevstakslagerna finns det blå och röd, och blå ska tydligen sitta på överdelen och röd på underdelen. Kollar man i haynes får man ingen direkt information om detta. Min vevaxel har måtten 44,975-44,976 på vevtapparna och 59,975 på ramlagertapparna. tacksam för snabba svar. mvh |
| Du har färgmärkningar på vevaxeln, kolla själv. Har du den i motorn så tar du helt enkelt dom största då du säkert kommer få ta ur stakarna för mer lagerspel ändå om du ska plocka lite pulver. | |
Lotus Samuel |
Det är ju en dieselvev jag har och den har jag inte lägt märkt till nån färg på. Och det är såklart en m20b25 jag pratar om. Vill man har mer lagerspel när man ska plocka ut mycket effekt? Jag siktar på 4-500hk till att börja med. Frågan är då vilken färg som är störst? jag slår vad 500spänn på att dom inte vet ett skit om det på bmw när jag ringer imorgon =) Fast nu är ju min vev lite sliten också så man kanske inte borde ha dom allra största? |
| Det skiljer 1/100mm per färg, så det är inte hela världen. Orginal ligger vevlagerspelet på 4-5/100mm. Ska du börja plocka pulver är det bäst att gå upp till ca 7-8/100. Om du har tvätta vevn tiktigt så ska du tydligt se färmärkningarna, mina lyste klart och tydligt på den senaste veven som hade gått 38000 mil. Var ändå perfekt intill hundradelen på alla slängar, that´s BMW. | |
| Bäckis: Blev lite nyfiken nu, varför ska man ha större glapp när det ska trimmas? | |
| Större lagerspel -> större oljeflöde -> bättre kylning. Krävs förstås att pumpen klarar av att hålla flödet uppe. | |
Lotus Samuel |
Nu har jag kollat å jag har gul vevaxel. Då är det alltså bara att beställa gula lager och hoppas att det blir rätt lagerspel. |
| Då blir det 5/100 mm om veven är OK. Använder man dieselns oljepump så har man fullgott oljretryck trots turbo, större spel och oljekylning på kolvarna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.