AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
663

en fråga om chip trim

ja
2
janne01
Bmw 520i-94
Hallå alla! Jo jag undrar över att chiptrimma min 520i-94 och undrar om det är värt det, blir det någon skillnad.
mvh Janne
Ad
230
AddeK
320d -99
325TT -86
På en sugmotor brukar det inte bli någon nämvärd skillnad. Möjligen kan det vara bra om det finns toppfartsspärr eller varvstopp för tidigt. Bör ju inte vara intressant i ditt fall.

Jag skulle inte satsa på det.
320-325
ett sånt där billigt chip som du sätter in själv hade jag gjort iallafall.. den kan kanske bli lite starkare o bensinsnålare helt klart värt 600 spänn. jag skall göra det på min bil.,
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
På min bil upplever jag effektskillnaden som den mellan att köra med eller utan AC´n igång. Alltså en märkbar skillnad, men inget att hoppa högt över. Är ju mer värt pengarna än exempelvis sportfilter.
Jag har haft två olika trimchip på min 525. Det första sänkte också förbrukningen med ca 0.4l/100km, det andra är så pass nytt att jag inte hunnit utvärdera än.
Andra skillnader är flyttat varvstopp, original ligger på 6500 varv/min, nu ligger det längre bort än vad det är värt att varva, en bra bit över 7000 varv/min.
Accelerationen är också helt jämn, d.v.s. att det lite etappliknade accet är borta samt jämnare och snabbare respons på gasen.
Det handlar om små skillnader överlag så det är väl upp till var och en om det kan vara värt pengarna. Jag skulle t.ex. aldrig lägga 1500kr på att chippa min 318, men på 525´n tycker jag att det var värt pengarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.