AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.555

Elschema elektrisk tillskottvärmare E46 320d -01

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Finns det någon som har länk eller schema att maila så vore jag väldigt glad. Min extravärmare har nämligen lagt av och jag har för tillfället inte råd med felsökning på BMW.

Vore även tacksam för ett elschema till bilar med Webasto dieselvärmare eftersom jag funderar på att konventera från el till diesel.

Diesel-räsern
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
tack Hasso för mailet... jag har svarat till dig.

Diesel-räsern
je
2
jeuge
320d Touring -00
Min la av förra vintern gjorde en felsökning på bmw fick först ett nytt batteri på köpet sen ville de ha 5000:- för den elktriska förvärmaren inklusive istalation är det priset rimligt?. Har du hittat felet? Isåfall kan en händig elektriker med goda bilkunskaper fixa det. tack för svar. Vore intressant och höra om det är fler som har haft samma fel.

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Nej jag har inte brytt mig om att leta efter felet ännu. men det måste ju fixas till kylan kommer iaf.

Det sitter ju en grov plus och en minus kabel till värmaren och en kontakt med två klena kablar. Vad ska det vara för signaler till det kablarna i den lilla kontakten? För dom sa på bmw att värmaren inte "fick signal" att gå igång....?!

Alla tips är välkomna och jag är inte rädd för att pilla och leta efter felet själv, bara det att inspirationen har gått och gömt sig någonstans i det tråkiga höstmörkret...

Diesel-räsern
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Letade igenom gamla inlägg och hittade detta...

Felet till att min värmare inte gick igång berodde faktiskt inte på vare sig värmaren eller batteriet, utan en insprutare, alltså en spridare med en inbyggt sensor i.. spridaren kostade 1400 ungefär och jag bytte den själv.. sen var det fix!

Diesel-räsern
/Rickard
Länk
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
tarzan325: Har du bytt spridare på din bil själv? Har för mig att jag läst det nånstans..fråga isf: Var det knepigt, behövdes några "specialverktyg" osv?

Jag funderar eftersom min bil börjat ta ett varv extra på startmotorn innan den går igång när den är kall, byte är inte aktuellt än men jag tänkte börja efterforska lite.
Spridare... Brännarinsats med glödstift/flamvakt.
Glömm inte att ställa CO2halten efter byte då så håller den längre och du slipper driftstörningar.
Runt 10% är lagom på Diesel och 9% på bensin.
M.V.H.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Ferlin: Ja, jag bytte ju bara den som var kass.. den andra är fortfarande de gamla, och har funkat bra i 18700 mil nu.. om du funderar på att byta iaf, så börja en vecka innan med att spreja ordentligt med WD40 eller 5-56 i hålen för spridarna. Min spridare satt nämligen fast nåt så in i *****.

Spirdaren är förövrigt bara fastsatt med 2 st m6 muttrar och spridarröret. Skaffa en glidhammare (vet du hur en sån funkar?) med lämplig gänga mot muttern till röret på spridaren. Och glöm som sagt inte att dränka in det i rostlösare!

Sen tror jag iofs inte att det extra varvet på startmotorn beror på spridarna.. Har du bytt soppafilter nyss? kollat pumpen i tanken?

Andreas: det är inte webasto jag menar utan en spridare till motorn.. Tack ändå!

Diesel-räsern
/Rickard
Länk
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Har fått för mig att om bilen börjar bli svårstartad när den är kall är det glödstiften som börja bli dåliga.

Jag bytte iaf bränslefilter för ca 1500 mil sen..ska serva bilen i helgen, byter filtret då också. Pumpen i tanken, hmm..hur kan jag kolla den?
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
pumpen i tanken märker du ju hur enkelt som helst när du byter filter, för efter bytet så vrid bara på tändningen så hör du om soppan pumpas runt för att lufta det nya filtret.. Det kommer bubbla i tanken..

Diesel-räsern
/Rickard
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.