|
|
|
|---|---|
|
Jag och många med mig föredrar säkert svsålda framför importerade vagnar. Jag vill därför delge följande erfarenhet jag har fått efter att ha tittat på en svsåld 318T -96:a som kan belysa importvagnarnas fördelar. Jag har tidigare frågat här på forumet ang värderingen. Sparsamt med utr, 4 ägare (varav 2 firmor), ingen AC, 10500 mil. Nybes. Säljaren begärde 69 k vid första förfrågan. Forumet ansåg 50-55k pga avsaknaden av ac. Han sänkte det ganska snart till 65k. Säljaren (som inte var ägaren utan ägarens svärson och dessutom bilförsäljare hos en annan tyskbil i en mellansvensk stad) var väldigt svår att få grepp på. Alla "lite" svårare frågor ang skick och vad som var gjort på bilen svarade han inte på eller "politikersvarade". Till slut fick jag honom iallafall att ta ut utdrag på vad som gjorts vid senaste servicarna vilket han läser upp telefon. Allt låter bra, insp 1 gjord för en vecka sedan, bromsskivor och belägg bytta för ett år sedan. Efter detta beslutar jag mig för att åka och titta på bilen, tågresa på ca 2 timmar. När jag kommer upp får jag inte se bilen, den står på rekonden pga oxidering på tak och huv. När jag säger att jag hade velat se bilen innan säger han bara att den är snart klar. Efter lunch åker vi bort till rekonden som då kommit halvvägs, jag tittar då på den öch den är otroligt repig (ser ut som den är tvättad med svamp med grus i). Säljaren föröker skoja bort det med att svärmor tvättar hemma på gården.... Ser för övrigt hyfsad ut, lite rost i dörrskarvar och lite stenskott. Dock har den brända halvljusinsatser och rostig slutburk För att fördriva tiden tittar jag genom servicepapper och hittar då att verkstaden hittade sex olkia fel, bla brustna bakfjädrar, glapp i silentblock, rostigt avgasupphängning, trasigt spolarmunstycke och läckande bröstkåpa. Jag blir givetvis förbannad och menar att detta kunde säljaren ha informerat. Han har givetvis inte sett det!? Och har dessutom mage att säga att det spelar ju ingen roll då den gått genom bes med dessa fel. Jag lånar då en bil och åker bort till BMW-verkstaden och får prat med en kanon verkstadschef som kollar upp hur mycket allt skulle kosta att få åtgärdat. Allt skulle gå på 15k. Han säger dessutom att tanten bor efter en grusväg och att det är därför bakfjädrarna gått. Jag åker tillbaka och presenterar detta för säljaren som är iskall och menar att det får man räkna med på en privatsåld bil och att han är beredd att sänka till max 60k. Jag ber nästan honom fara åt h-e. Efter att varit där i 3 timmar utan att kunna titta närmare på bilen, stog fortfarande på rekonden, så gav jag mig av. När jag ställde säljaren mot väggen betalade han mina tågbiljetter... | |
|
Där ser man ... står du fortfarande för din första rad efter detta?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jag har väl alltid tyckt att det enskilda exemplarets skick är det viktiga. Jag menar bara att många skriver svsåld i annonsen och att detta automatiskt innebär att bilen är i bra skick. |
|
Kowalski |
Låter som en riktig rishög du hittat. Just välutrustade E36 316-318 är sällsynta bland de svensksålda. Vanligare då med välutrustade importbilar. En illa skött sv-såld är minst lika dålig som en illa skött importbil. Fördelen med sv-sålt är förstås att BMW kan ta din bil i inbyte samt att det fortfarande verkar finns folk som är beredda att betala extra för just detta. Sålde min sv-sålda 318 -94 u.u (utan utrustning) för 47000 i somras. Många som ringde frågade just om den var svensksåld och det lät som ett plus hos de flesta. Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 BMWCS SYD |
|
Ska det här bli en ny marathondebatt om svensksålt vs importerat? Håhå ja ja. Jag håller med BMW64 att det är den enskilda bilens kondition och dokumentation som är avgörande, även om det medges att historien är lättare att kolla på svensksålt. Eller så kan man köpa nytt och så slipper man problemet. ;-) My Bimmer is my mistress |
|
|
Kowalski: håller med du ( men BMW bytte in import E34an utan snack så länge den var OK men med 20500mil på mätaren... det du!!) Tror att ju längre söderut man kommer ökar acceptansen för import (Regionalrasisim ?? javisst!!) och BMW/MB/Audi köpare är mer öppna för välskötta välutrustade import bilar än Hissinge-traktor fansen) För en del är priset allt, för andra skicket, alla är vi olika Jag är nog som folk är mest: väger in såväl skick som pris och hittar den avvägning som passar min plånbok Ord som sv-såld och tjej körd: brukar betyda att det är inte mycket med bilen, men nått måste jag ju skryta med... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
BMW64, jag gjorde en liknande resa med tåg som tog nästan fem timmar...! I och med att priset var så pass bra, samt att bilen nyligen var M-testad gjorde att jag inte brydde mig så mycket om utifall att den skulle vara importerad, vilket den var. För mig så var upplevelsen positiv, bilen (525-91) var klart värt sina 25papp! Jag tror att argumentet att en bil skulle vara svensksåld, kommer att mer eller mindre försvinna med tiden. En välskött Tyskregistrerad bil är oftare i bättre skick än en motsvarande svenskregistrerad. Sedan så undrar jag om inte samarbetet över gränserna så småningom kommer att resultera i att det blir svårare att ostraffat skruva mätaren på en bil för att sedan sälja den i Sverige. Jag menar att det borde bli lättare att upptäcka mätarfusk på bilarna. För att inte tala om försäljningen av stulna bilar... Mvh Jörgen |
|
|
vill bara tillägga att jag köpte en kanonfin 320 coupe -92 med 13000mil på mätaren, import såklart. jag gick i genom bilen riktigt ordentligt innan köpet som skedde 1999. den såg så gott som ny ut både invändigt, lacken och under. efter jag haft bilen något år så började det både läcka lite olja från bakaxeln och v-lådan, och det dök upp en massa typiska små långmila fel. det som jag vill få fram är att tysklands bilarna verkar ofta vara i bra mycket bättre skick än våra svenska som har gått uppåt 20000-25000mil så det kan vara svårt att bedöma om den verkligen har gått den riktiga mätarställningen. det var givetvis garanterade mil och hela kittet med på bilen i fråga så jag hade ingen anledning att tro annat, även fast jag var grymt misstänksam mot importer överlag...men men det fuskas säkert med våra sv-sålda bilar också! obs idag åker jag sv-sålt med både billigare försäkring och utan underliga långmila "fel". kommer nog inte att köpa någon import igen efter alla besvär runt om med tex försäkringsbolag och bmw verkstäder just pga import . Kör i frid |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.