AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.750

Webasto, installationsanvisningar på BMW?

An
27
Andersen
328 I Sportkupé -97
Hejsan!

Har införskaffat en sprillans Webasto TOP E bensinvärmare. och den skall
nu moteras.. Jag har kontaktat en firma som hjälper mig med detta men
jag skall även hjälpa till lite själv.. Det jag undrar är om någon installerat
en värmare till en 328 C -97 någon gång? Själva värmaren är inga problem
att få dit.. utan kruxet är väl bensinanslutningen... om den skall dras från
tanken direkt eller via någon ledning i motorn... Om någon har tillgång till
någon form av installationsmanual för BMW så vore jag tacksam.. alla tipps
välkommna!

MVH: Marcus Andersen

Ps. Manual för allmän installation för Webasto har jag redan Ds.
An
27
Andersen
328 I Sportkupé -97
Kom igen... Någon?
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Hör med dom som sålde den, för webasto har monteringsanvisning till dom flesta bilar.

_______
//Niklas
BMW CS NORD 3555
BMW SC
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det borras visst hål i tankarmaturen och ett rör sänks ned i tanken. Check meil.

///MVH Hasso
Länk
Nån som koll på fläktinkopplingen på E39?
Eller kanske en installationsmanual för Webasto Thermotop C / E39
Bimmer8, kolla din mail!

Kanske något du har nytta utav.

Håller själv på att avsluta en Webasto installation i min 320d e46 2001 som jag påbörjade i lördags. Har gått förvånasvärt smidigt faktiskt utan något krångel då jag följer bmw's egna instruktioner. Dock en märklig sak:

Jag hade fått tag i två olika varianter av installationsanvisningar (BMW original), en från 09/2001 och en från 04/2004. Båda omfattade bilar från 98-. Enda konstiga var att i den nyare manualen som jag hade tänkt följa där värmaren monterades i vänster framskärm så var satt ju insugskanalen till bränslekylaren ivägen (varför har man en bränslekylare förresten?) Denna fanns inte med i anvisningen så jag fick följa den äldre anvisningen där värmaren monteras i höger framskärm, där var det gott om plats. Lite längre slangar krävdes vilket innebar att jag var en halvmeter slang kort och tvungen att handla mer idag. Det var ju typiskt att man inte kunde avsluta installationen nu när man förhandlat till sig lite kvalitetstid med sin kära bmw.

Tankanslutningen var inga problem, tog bara några minuter.

/ Micke
Kanon Micke, ska läsa lite...
...det där var bra Micke, men jag tänkte eftermontera min separat. Inte styra den via bilens dator mm.

Enda frågetecknet är hur man kopplar in kupé-fläkten då. En litet elschema på den kopplingen hade inte varit dumt
Nu får någon rätta mig om jag har fel men om man ej kodar om bilens dator efter montering av värmaren på bilen så kan man väl ändå styra den via klocka/telestart/gsm och använda den som vanligt.

På treserien kopplas i alla fall kupéfläkten via ett relä som gör att värmaren kan gå in och starta denna vid värmardrift, fläkthastighet ställer man in innan man stänger av bilen...eller är det kanske annorlunda i femman?

/ Micke
Det stämmer nog, men i mitt fall har jag inte har någon modellanpassad version av Webaston, utan endast "Universal-modellen"

På E39/E46Har för mig att det endast handlar om att koppla någon resistor mm och koppla in webaston direkt på fläktmotor-styrningen.

Det lär fungera på E46/E39, men ej på E60 och andra nyare då de har datorstyrd fläkt

Modellanpassningen ligger väl mest i fästen o.s.v. Det elektriska verkar vara samma för alla, d.v.s samma Webasto kabelstam med en anslutning fläkt på/av.

På min e46:a så går denna koppling till klimatanläggningens manöverdon (har helautomatisk) och ger värmaren möjlighet att tjuvkoppla bilens fläkt. När detta görs går fläkten med den hastighet man senast ställde in innan man stängde av bilen. Så det gäller att styra luften dit man vill ha den, samt lagom hastighet på fläkten...dettat står beskrivet i bmw's instruktionsbok för Webastovärmare.

På äldre bilar vet jag att man var tvungen att koppla in extra fläktmotstånd för att det skulle funka som det ska.

Nu är jag klar med monteringen, ska bara lufta kylsystemet i morgon innan jag testar värmaren...hoppas den nu funkar:-)

/ Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.