|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
bmwracing |
Mikael S: Du skriver att olja på plast inte är så bra? Jag brukar stryka ren syntetolja på stötfångare och sidolister på min Audi för att få tillbaka glansen... tycker det funkar bättre än vanliga sk bumpershine. Men är det farligt för plasten i längden? Plast består väl av olja eller?=) Mvh/ Christer |
karlerik |
Hej! Jag jobbade som serviceman på mackar på 60talet ..o de var vanligt att man borrade hål o sprutade spillolja.O annan olja oxå, hydral,motor... Sen kom ju tectyl mer o mer Roger |
| Gummilister gillar iaf inte olja... en bekant lämnade in bilen hos en mindre firma som rotskyddade med olja i dörrarna.. sen rann det ut lite som kom på dörrlisterna och dessa "smälte" på de ställen oljan hade träffat. | |
|
Sådär. Fick inte tag i Vi Bilägares rostskyddsexpert, men lite googling förde mig till Korrisionsinstitutet, som ligger bakom bilsågningsprojketet som ni säkert hört talas om. Korrisionsinstitutet forskar runt korrision i alla möjliga konstruktioner, bland annat bilar. Här följer deras åsikter om olja och spillolja som rostskydd: Hej, Spillolja är inget att rekommendera. Spilloljan kan innehålla föroreningar som kan vara korrosiva och öka korrosionen. Om man använder ren olja undviker man denna risk men det finns fortfarande en risk att man förstör eventuell tidigare behandling. De rostskyddsmedelsprodukter som finns på marknaden och är godkända enligt Svevsk Standard SS 18 65 11 respektive SS 18 65 12 t ex produkter från Dinol AB och Geveko Industri AB är de enda vi rekommenderar. För att produkterna ska bli godkända enligt dessa standarder krävs att de klarar ett 20-tal olika tester där de förutom själva korrosionsskyddet ska klara av kyla, inte påverka andra metaller eller lack negativt samt att de är kompatibla med de produkter som används inom bilindustrin. Hälsningar Bo Rendahl Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.