AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.838

"Oljedusch" - vanligt?

Sida 1 av 2
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tänkte lägga in en tråd om en behandling som gått mig förbi, både före och efter jag stött på ämnet (då jag mer eller mindre glömt bort det)
Jag jobbade för en tid sedan på Mobil Oil och var ute med en säljare på diverse kundbesök. En bit utanför halmstad fanns en lite mindre verkstad som mekade flera olika fabrikat. Men, som en liten extra behandling vid sidan av reparationer sysslade dom med något dom kallade "oljedusch". Det hela gick ut på att borra diverse i hål i balkar, dörrar m.m och spruta in hydraulolja som rostskyddsbehandling. Som ett stort frågetecken frågade jag hur vanlig denna behandling var. "Det blir några i veckan kanske... Det är fler verkstäder som kör detta häromkring...." Jaha tänkte jag, har aldrig hört talas om det!
Hur miljövänligt är detta (då de inte använder den miljövänliga hydrauloljan som används av många maskinentreprenörer) och hur bra är det?

Tänkte därför höra om det är någon här på forumet som känner till detta och om någon har gjort det på sin bil? Hörde nåt om rapsolja på forumet vilket låter lite mer miljövänligt iaf.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
är det inte fett man sprutar in i vanliga fall...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag vet som sagt inte mycket om detta ämne men säkert var att dom använde hydraulolja och inget annat!? Icke miljövänlig sådan vilket nog förbryllar mig mest...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tror inte att tectyl skulle vara mer miljövänligt iofs men den droppar ju inte heller...

Fast olja överhuvudtaget funkar nog bättre än ingenting.
So
90
Solly
325ik Cab-87
ska du tänka miljöväligt så ska du inte ens köra bil min vän med tanke på avgaser.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
:)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Solly,
Otroligt korkat svar måste jag säga!
Du ser ingen skillnad på att släppa ut avgaser mot att åka runt och droppa olja?
Häller du spilloljan rakt ner i brunnen när du bytt olja eller?
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Var inte detta något man gjorde "förr" i tiden?? Badade olja på balkar osv??

Två bilar är fler än en..
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Det var det nog säkert.
Jag har hört flera äldre, dvs 60+ i alla fall, som tycker att man ska spruta underredet med spillolja som rostskydd.

Själv skulle jag inte göra det, som jag antar att Anders menar, så behöver man ju inte skita ned mer än nödvändigt.

Fredrik
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
För många år sedan ägde familjen en Opel Rekord från -62, den sprutade farsan med spillolja och diverse annat som rostskydd... funkade mycket bra!! :-)
Men som sagt, det var ju säkert 15 år sedan, dessutom tror jag inte att rostskydd var uppfunnet för 40 år sedan! :-)

// Erik

----
Hellre 4wd än Fwd! :-)
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Tror tom att det är förbjudet att använd hydralolja som rostskydd.

Linojla ska det va. Är så miljövänligt att man tom kan dricka den :) Luktar lite lustigt i bilen direkt efter en behandling bara, men det går över ganska fort.

///Jesper
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Dock kan oljebehandlingar helt slå ut orginalrostskyddet i balkar osv. Något att tänka på innan man häller 10w-40:n i balkarna.

Tror att det är bättre att hosta upp några fler kronor och få en riktig behandling gjort.

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Men om man inte har råd så pröva linolja, ganska "lättjobbat" - tectyl är det läbbigaste som finns o jobba med...

Tänk bara på att linolja kan självantända med tyg etcetra!

MVH Robban
kn
310
knudi
535i -92
deejay fett lät ju bra det kommer ju säkert in i skrymslen o sprickor. men du kanske tänkte på att man fyller hela balken me fett så att det inte kan komma in skit dit eller?
att spola i olja i balkar är nog inte så ovanligt ändå men jag föredrar tectyl

200km/h-50km/h på 1s
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Hangaround : Ni skulle inte på ett mera lättförklarligt sätt kunna beskriva mera i detalj hur det går till , när någon form av olja "slår ut" bilens originalrostskydd.
Jag och många med mig är mycket intresserade av denna kemiska reaktion som enligt dig skall ske.

Om det nu mot all förmodan skulle vara så att det inte ligger ett enda ord sanning bakom det du skriver så kanske det är på sin plats att påpeka att det EJ är ett faktum utan något du "hört på omvägar". ?

Denna kemiska reaktion där olja förstör rostskyddsmassa verkar vara något man skall fråga en kemist om , som tur är råkar jag känna ett flertal på Chalmers.

FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-)
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Detta är vad jag lärde mig på karosseriutbildningen, av duktiga lärare som jobbat många år i diverse plåtverkstäder. Många bilar behandlas invändigt med någon sorts (varierar säkerligen från märke till märke) vaxbaserat medel. Flera av dessa ogillar spillolja, som kan vara ganska elak. Är den dessutom varm, som verkar vara standard här i skogarna, så riskerar man även att orginalskyddet smälter bort. Och om orginalskyddet är intakt efter behandlingen, kan man ju fundera lite över vilken positiv effekt lite olja i balkarna har, och hur god vidhäftning den har mot ytbehandlingen i balken.

Linolja kan dock fungera fint. Vissa använder ju den på solbrända arizona-bilar, för att kunna behålla patinan utan att ytrosten växer till sig. Då stryks den på på öppna plåtytor. Den är ju dock brandfarlig, och kan självantända under vissa omständigheter.

Vad som är ett faktum eller inte överlåter jag till läsarna att bedömma. Det är inte senaste skvallret från Konsumkassan. Jag känner inga Chalmerskemister, och är lika glad för det. Även glad för din skull, att du känner dom. Vänner är trevligt :)
Någon kemisk förklaring får du inte. Jag är ingen utbildad kemist, utan talar av lärdom som andra dragit. Jag är alltid öppen att lära, och ser gärna saker ur nya infallsvinklar. Så har du en förklaring på den kemiska reaktion som du pratar om, läser jag den gärna. Vare sig du själv har gjort labbjobbet, eller om det är nåt du har hört.

Som uppföljning till det här försöker jag hitta en adress av något slag till den rostskyddsexpert som Vi Bilägare använder sig av.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Linolja självantänds med sk porösa material, plåt är nog inte lika eldfängt...

Har faktiskt också hört om detta ämne tidigare, men håller onekligen med om att varm spillolja skulle kunna "smälta bort" en del av tectylet.

Spillolja är ju dessutom rätt giftiga prylar...

MVH Robban
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
En länk till Korrisionsinstitutet och deras bilsågningsprojekt. Några punkter om rostskydd i slutet, dock ingen utvärdering av "alternativa" metoder.

Länk

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Gäller det VARM spillolja kan jag förstå. det säger sig lite själv...

Dock har jag av en kemist , då detta varit på tapeten förut , fått förklarat att det inte föreligger någon risk för att vanlig helsyntetisk motorolja skall kunna reagera med något idag välkänt rostskydd på så sätt att befintligt rostskydd tappar effekt.
Enligt uppgift skall den mesta oljan dessutom göra knappt någon nytta då den inte sitter kvar särskilt länge och ej kan bilda ett tjockt lager.
Om spilloljan är aggressivare mot rostskydd har jag ej frågat.. kanske är den det..

FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-)
Se bara till att inte få olja på gummilister etc ... Gummi/plast gillar inte olja..
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tectyl är ju onekligen mer "hållfast"!

Spillolja är milt sagt miljöfarligt, den är ju förbrukad sas...

Mvh Robban
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.