|
|
|
|---|---|
|
Någon som har en bra beskrivning på hur man byter olja och filter samt kontrollerar nivån i automatlådan | |
|
Ja böt olja och filter igår och de var inte alls svårt. börja med att hitta en lyft sen när du fått upp bilen så är de en plast du ska låssa på för att komma åt tråget till automaten. sen är de bara att börja lossa tråget som sitter med en mängd skruvar men var försiktig för du får inte pajja packningen.!!!När du kommit så lång så är de bara att skruva bört filtret sitter nog med 3 skruvar eller nått sånt.När du gjort de så är de bara börja montera´på samma sätt som du tog bort allt =). När du ska börja fylla så sitter de juh en nivåplugg på sidan ja tror de är typ 3liter eller nått men de går ju att ta reda på. de var de iaf i min diesel. sen är de bara skaffa en pump å trycka in oljan eller låta nån sitta på bilen och fylla ovan ifrån med hjälp av en tratt och en slang sen fyller du tills de är fullt och kör igenom alla växlar sen kontrollerar du igen.! och fyller om de behövs. Hoppas de förklaringen kan ha vart till hjälp Mvh//jonas |
|
|
Hej! Varför böt du olja? Ren service eller hade du några problem med växlingarna.Jag har en TDSA-93 som uppför sig lite underligt ibland.Den rycker liksom till ibland men bara till en växel,undrar om det räcker att byta olja? m.v.h Rickard fullfart spar tid |
|
|
ja böt olja för att växlarna hängde sig å så de var bättre med olje och filter byte men de är ännu inte bra..så ja söker efter en automatlåda så om du vet nån till salu kan du juh skriva ett litet mail =) |
|
|
Tjena! jag tänkte åka på en lyft å byta på min 525 tdsa. vad behövs för verktyg?? är det vanlig ATF olja? Min har börjat hänga sig på växlarna hänt 2 gånger brukar räcka med att starta om bilen. är det några plastkulor i lådan? den e seg på 1:a växeln. Tacksam för svar. |
|
|
Länk /Peter |
|
| Nej det är inga kulor i den lådan vad jag har hört det är väl de som sitter på 540 5hp30 som har de berömda kulorna .. | |
|
hur många liter olja går de i då? enligt länken är de ju ca 10 liter. men enligt min bruksanvisning i bilen så går de i 3,7 liter + överväxeln 1,7 liter. va e rätt.. vilken olja används? |
|
|
Det går bara att byta 3-4liter (lite till med filterbyte) men lådan rymmer ca10 liter. Dvs att det inte går att tömma den utan demontering. 1,7 liter är nog bakaxeln (slutväxel). /Peter |
|
|
ska man lufta lådan? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.