|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är på väg att beställa en ny 3-serie touring och tänkte höra vad ni tycker man ska välja för motor. Just nu så bjuder ju BMW på komfortpaket så en 318 2,0 går på 245.000:- inkl komf.pkt och en 320 256.000:- inkl renköpsrabatt. 318 har ju en ny modern motor som är både stark och snål men samtidigt är ju inte prisskillnaden så stor upp till 320, så vad ska man välja? | |
|
Ordspråket inget slår cylindervolym borde väl gälla även BMW. En sexa har bättre bottendrag, moment och "sång". Fyran går som du säger säkert snålare. tänk efter på lite sikt. Kör du mest landsväg eller i stan, vid landsväg kan vridmomentet vara trevligast, i stan kan bränsleekonomi vara av mest betydelse. försök att pruta in ett komfortpaket även i 320:an, det går alltid att påverka priset om man sätter lite tryck på en säljare.. Kolla med ditt arbete om Ni inte har ett ramavtal Ni kan få använda privat, ger 7-9% rabatt. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
| Priserna på både 318 och 320 är inkl komf.pkt och renköpsrabatt. Alltså skiljer det bara 11.000:- mellan de två. | |
|
Köp 320...ingen tvekan. Prisdiffen kommer att finnas där även när du säljer bilen. Får åka en skitig Golf-92 nu:-( |
|
|
Då går jag på inget slår cylindervolym, köp 320 2.2l. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Eller köp 325. Helt klart, mulligare, mysigare och roligare än 320. Har du riktig tur kanske det tom står någon 330 modell 2001 i hallen och skräpar. 01:or kränger BMW i väg till mycket förmånliga priser nu. I vilket fall som helst anser jag att du ska välja 6 cylindrar. 320 duger bra den med. Lycka till! |
|
|
Om inga vettiga argument hjälper vid ett inköp brukar jag alltid rekommendera följande mantra. Upprepas det tillräckligt brukar det segra över förnuftiga tankar om pris mm. Ljudet och känslan från en rak BMW-sexa är underbart. |
|
| Håller med ovanstående Köp 320i! Jag är mkt nöjd med min. Eller kanske en 325i om de har nån -01 kvar med rabatt (ofta ca 25.000 i årsmodellssrabatt) | |
Triad |
Jag är starkt jävig då jag nyss hämtat min nyköpta 320i. Motorn är underbar! Jag valde mellan 320i och 325i och fann att 320i var roligare. med klocka i handen kommer du se att 325i är snabbare men om du tittar på dina mungipor tror du att 320i är snabbare. jag har också provkört den nya 318i(då hade jag redan betällt min bil). 318i motorn är en helt annan typ av motor, betydligt mindre spets på höga varv. Så vill du ha en utomordentlig vardags/familjebil så kanske 318 är ett alterativ men minsta lilla du gillar att KÖRA bil då är 320i valet! Skulle du som vi andra drabbas av ekonomiskt vansinne så är det betydligt bättre att se om pengarna räcker till en 330i än en 325i.(jag var oerhört nära att slå till på en 330i när jag insåg att jag inte ville ha 325i, men ekonomin tog ned mig på marken och jag är väldigt, väldigt nöjd med min 320i) Kanske kan en årsmodell -01 hjälpa upp kalkylen om du fastnar för en 330i?. |
|
Triad: Tror du är mycket jävig. Jag har kört både 330 325 och 320 (samt endel m3or gött med kontakter). I vilket fall så tycker jag personligen att det var stor skillnad på 320 och 325. Inte lika stor skillnad som det var i e36 modellerna men ändå en tydlig skillnad. Jag tycker nog inte att det skiljer så mycket i bottendraget (även om det gör det) men när man kommer i varv och när man varvar motorn tycker jag det är en helt annan bil. Sen är ju 330in i en annan liga särskilt om man jämnför med 320. Och även 325 (särskilt på låga varv). Men rådet gäller som alltid. Provkör och bilda dig en egen uppfattning. Helt klart äe 330 det bästa valet om man har råd! |
|
Triad |
Acey: Visst är jag jävig! :-) Jag hade/har ekonomi för att köpa en 325i ändå valde jag en 320i och vid det tillfället var jag inte jävig. Men som du säger, det gäller att provköra och bilda sig sin egen uppfattning. |
| Jag verkar vara den enda som har en avvikande uppfattning. 2.2:an i är i mitt tycke alldeles för klen i botten och svarar först över 5000 rpm. Körbarheten i nya 318 2.0 är helt fantastisk tycker jag och i praktisk körning blir 320:n utskåpad, inte minst i kurvorna, där den har ca 70 kg extra att släpa på över framhjulen. Vill man ha riktigt klös, ja då är det fof 325:an det handlar om, f ö den kanske roligaste i 3-serien med fortfarande lite spets. Vad gäller spets på toppen tyckar jag att 318 2.0 är väl så god som 320, körde båda den och 318 i ca 8 mil häromdagen. Skulle aldrig lägga 15-20 kkr extra på 320, hellre då lägga till för 325. Driftkostnaderna på en 318 blir vid ett hastigt överslag minst 4 kr/mil lägre. Eftersom jag har tjänstebil åker jag än så länge 523, men sneglar på något nytt igen och det blir inte 320 utan 318 eller 325 med sportchassit. | |
|
Har kört mina första 60 mil med min nya 325Ci i helgen. Hade tidigare 320i (150hk). Måste säga att jag är över förväntan nöjd. Vilken skön motor! Jag var lite rädd att jag skulle sakna 330 (som jag provkörde) men jag måste säga att 325an räcker gott för mig! Tipset är helt klart att du bör försöka "sträcka dig" uppåt bland motorerna så långt du bara kan! /Lycklig BMW förare |
|
Triad |
GöranS: Visst kan vi ha avvikande uppfattning om vilken motor som är bäst, det är ju ofta mycket individuellt vad man tycker om sådant. Men om du inte tycker att 2.2:an vaknar förren vid 5000rpm. och att 318 väl så god spetts som 320 då blir jag misstänksam. Jag har provkört 4 2.2:or, tre 320 och en 520, samt en 318i. Inte på någon av dessa bilar stämmer min bild med din. Jag tycker bottendraget är helt ok(subbjektivt) sedan tycker jag att 2.2:an vaknar vid 3000rpm. (objektivt). Då både känner och hör man att den går in i en annan fas. Toppen är väl så bra som 325 och betydligt bättre än 318, 2.0(blandat subbjektivt och obkjektivt) Nu är ju inte syftet med bilar att alla skall kunna enas men jag blir fascinerad när man kan tycka så otroligt olika. |
|
Triad: En viss del av skillnaden beror säkerligen på att 2.2:an endast hade gått 111 mil medan 2.0:an hunnit med 279 mil. Har även kört en 2.0 touring med ca 50 mil på mätaren och den var väsentligt tröttare på alla varvtal. Visst kan det skilja mellan exemplaren, men den största skillnaden måste troligen tillskrivas faktorn inkörning. M h t dina omdömen ska jag ge 2.2:an ytterligare en chans, får vänta på att säljarens demobil har rullat ett par 100 mil till. Jag erkänner villigt att det skulle vara svårt att återgå till 4 cyl. nu efter 13 år bakom R6:or och V6:or, den naturliga utvecklingen borde ju vara 2 x 4 = V8!! |
|
Triad |
GöranS: Om du seriöst går i bilbytartagen tycker jag verkligen att du skall titta en gång till på 2.2:an. Lite lösning hittar du i Teknikens Värld nr19 13 september 2001 och Aotomotor & sport Nr16 13 september 2001. Jag vidhåller att 318 är en bra bil men 320 och inte minst 330 är betydligt roligare. 325i är snabbar och har bättre bottendrag än 320i men den är inte lika kul.(det siste helt subjektivt, mätt genom analysering av leendet på föraren) |
Triad |
Läsning skall det vara inte lösning. Jag stavar som en kratta nör jag skriver fort på datorn. Likaså skall det vara snabbare och inte snabbar... Min svensklärare skulle gråta om hon såg hur man stavar i sina mail o dyl. |
Sipp |
Triad: Kul med din Svenska, du slant även i din korrigering...:-) I övrigt håller jag med dig i din bedömning. Nya(den kan väl knappast kallas ny längre)2.2:an är en fantastisk motor. Du får inga extrema egenskaper med 170hk men för att ge 170hk(troligen skulle många konkurrenter kalla den 180hk eller 175hk med tanke på att BMW ofta ligger i underkant på effektuppgifter) är den nog marknadens bästa motor. Grannen köpte en för flera månader sedan och han är helnöjd med den. Efter att ha provkört den flera gånger kan jag bara hålla med Triad i bedömningarna. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.