AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
860

Efter 570 km på Autobahn i 530dA E60

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Här kommer ett lite långt inlägg, men kände att jag bara var tvungen att dela med mig lite upplevelse.

Kom hem från München igår kväll efter ett par bra dagar där nere, på onsdagen (igår) hade vi en 530dA för en dag, då vi har varit lite osäkra på vad vi ska ha för nästa bil (X5 3,0d, 530iA eller 530dA). Bilen vi körde hade gått 164 km när vi hämtade den på BMW Niederlassung München, i princip helt ny, den hade även all utrustning. Efter 570 Autobahn km där 2/3 av den var utan mycket trafik i 10,5 grader och strålande sol, blir man ju inte direkt negativ till denna bil.

Varenda gång man trycker till, vare sig om det är i 80-120 km/t eller 160 km/t - >> 220 km/t, finns det krafter i denna underbara bil (500NM). Den aktiva styrningen är extremt bra, hur smidigt som helst att parkera, och hur underbart som helst att köra fort med. Nu kommer det sjuka: Bilen varvar endast 2500 rpm i 190 km/t, det är så tyst så tyst.

Snittförbrukning efter en hel dag på autobahn, med gasen i botten varje gång vi fick tillfälle var på 8,9 L/100 km. När man ligger och kör i 180 km/t, ser man bara på datorn att snittet sjunker, inte direkt det man är van vid.

Nu är vi alltså säkra, bilen ska beställas snart (530dA), om det blir sedan eller touring är väl det som är kvar att avgöra.

mvh

Simon
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Avundsjuk? Jag??? Vad menar du?

Allvarligt talat - låter som en höjdarupplevelse. Har bara kört E60 530i på svensk fartbegränsad motorväg, och bara det var ingen dålig upplevelse.

Själv väntar jag med att testa 545 tils att konjunkturen tillåter mig att byta bil. Vill ha!

My Bimmer is my mistress
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Sim: dags att byta i din profil då? från 530i till 530dA?
Bo
106
BosseP999
E93 325i Cab
Testade nya "Femman" hos BMW i Malmö igår och kan inte annat än att instämma i vilken FANTASTISKT bil detta är!
Tillåter ekonomin, så blir det en 5:a när det blir dags att byta nästa gång!

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
En Touring måste vara rätt val om man vill sälja den så småningom!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.