|
|
|
|---|---|
|
Jag blev väldigt förvånad häromdagen då jag tittade in under bilens front medan motorn gick.Plötsligt gick kondensorfläkten framför kylaren igång och BLÅSTE MIG I ANSIKTET!! Det måste ju rimligen vara fel rotationsriktning. Har aldrig märkt detta tidigare. Kan detta vara riktigt ? Fläktens uppgift är ju åtminstone delvis att hjälpa till att hålla motortemperaturen nere i bilköer i varm väderlek. Om den nu går åt fel håll ....hur i herrans namn kan fläkten byta rotationsriktning ? Någon elektronisk manick som behagat bli snurrig ? Kan någon förklara ? | |
|
Antagligen en klantig mekaniker... Kanske ett produktionsfel? |
|
|
Klantig mekaniker? Tja ..jag har haft bilen i två år och borde ha märkt att fläkten roterar åt fel håll. Nåväl, jag får undersöka detta och lägga om ledningarna så rotationen blir riktig. Jag ser att du har en 735-a. Är lite sugen på att byta till en 700-a. Vad har du för erfarenheter av 735-an? Tycker du att den är stor och osmidig. Btränsleförbrukning och kostnader ? |
|
|
Menade inte att det var du som hade gjort jobbet, men det kanske är rätt håll?!? Hade nog lite tur, fick se den på mobile.de och i beskrivningen så hade den blivit servad för runt 30-35000 SEK de senaste 2 åren, och när jag fick se papprena nere i Berlin så slog jag till! Är helt nöjd, men jag kör med Toyotan i stan om man säger så... =) Bmw:n drar lite för mycket med alla rödljus... Annars hade jag en soppaförbrukning mellan Sthlm - Köping - Sthlm (30 mil) på 23,5 liter! Motorväg = 120-140, annars inga omkörningar... Har bytt stötdämpare fram själv nyligen + vanlig service, byter olja rätt ofta ~6-900 mil. AC:n gick på 10k tyvärr (konvertering till 134a), men det var det värt!! Hade en Audi (turbo) för några år sen som var rejält osmidig och drog 1,4 i snitt, BMW:n ligger på 1,09 hittills! Däremot så är det bara trafik på den, Folksam ville ha 28000/år för halv... MVH Robban |
|
|
Jag trodde inte att du trodde att jag var en klantig mekaniker. Det är jag inte. Jag har ju skruvat med bilar hela mitt liv. Underligt om det är riktigt att fläkten skall blåsa framåt, men det kanske är möjligt att du har rätt. Ändå,tänk dig situationen att du utnyttjar bilens fartresurser ordentligt. Hur länge orkar den hålla emot fartvinden i hög hastighet, men då kanske det räcker med den vanliga kylningen. Med den rotationsriktningen kan den inte göra mycket nytta i bilkö en riktigt het sommardag. Den motarbetar ju huvudfläkten. Nog om detta. Kanske Hasso eller någon annan duktig BMW-freak kan svara på frågan. Glädjande låg bränsleförbrukning på 735-an. Man skall nog ändå inte vara så förvånad. Min 535 låg på 0,92 när jag med mycket tung last gjorde en långresa ToR Västerbotten (180 mil) för några månader sedan. Då körde jag på natten och blåste på riktigt ordentligt. Tycker du att 735-an känns stor och seg i reaktionerna ? Håller all elektronik ? Har den gått långt ? Mvh |
|
|
Förut var den svampig fram så det blev 40mm sänkning fram samtidigt med stötdämparbytet, försent insåg jag att BMW också säljer sänkfjädrar (15 mm), ska nog pröva den varianten när denna omgång tröttnat. Nu känns den stram men inte direkt stötig, helt underbart jämfört med tidigare iallafall! Tycker också att fläkten blåser åt fel håll, hur svårt sitter den för att vända? Hade 735:an haft automat skulle den ha dragit mer antagligen, men nästa gång blir det automat ändå! Har gått strax över 20k mil enligt mätaren, tickar lätt men byter olja + filter ganska ofta... Utrymmena räcker till o blir över, det stora problemet är att nå saker längst in i skuffen! =) "Småproblemen" har varit få, men nu har fönsterhissen hoppat ur så rutan är uppe jämt... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.