AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
738

M3 fälger på E28?

bj
291
bjorasen
M535i -87
Jag tycker att BMW motorsport fälgarna som satt på M3:an (E36) är jävligt snygga! Är det någon som har provat sätta på dom på en E28? Går det överhuvudtaget?

MVH///Christopher
Gemini__
Tjenare!

Förut när jag letade efter en e28, var jag intresserad av en som det satt just M3(e36) fälgar på. Såg fräckt ut, ovanligt om inte annat. Så jag antar att det går...vet ej huruvida du behöver modifiera el. ej.

Mvh:
Thomas
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Enligt en lathund jag hittade på nätet nyligen (har tyvärr inte tillgång till adressen just nu) anges E36 ha följande mått (i mm):
Bultcirk. 5/120
Orig.ET 42
Navhål 72,6

En E28 har följande mått:
Bultcirk. 5/120
Orig.ET 20
Navhål 74,1

Således måste man (tror jag?) använda särskilda centrumringar som fyller ut glappet runt navet som uppstår på E28:an. Lär finnas hos däckhandlare etc. Skillnaden i ET vet jag inte riktigt vad den kan få för konsekvenser....?

Mvh
/Pewe
E2
104
E28
M535iA -87
MB 300TE -88
Hej !
Du behöver använda spacers om du ska ha e36 fälgar på en e28,annars breddar dom för mycket innåt.

MVH
mag
En däck handlare jag pratade med när jag bestälde centrumringar avråde kraftigt spacers då det ger obalans, vet ej hur sant det är men du är ju tvungen att "spaca" ganska mycket.

mag
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Har kört med 20mm spacers som jag svarvat till i aluminium utan problem.

//Ticco

www.ticco.com
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Vänta nu!
Om e36 har navhål (på fälg antar jag) 72,6 å e28 74,1 så får man ju inte på fälgen på en e28 eller ???

//Ticco

www.ticco.com
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Ticco Skarpöga! Du har ju helt rätt! Men Gemini hade ju sett en...? Hmmm... Här är f.ö. den länk jag nämnde ovan, dock nämns inte E28...? Hmmm igen...

Mvh
/Pewe
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Ehhh... Och nu kommer länken... :-/

Länk
bj
291
bjorasen
M535i -87
Om nu navhålet skulle vara för litet går det inte att få det uppsvarvat då? Fälgen kanske inte håller om man skulle göra det? Tack för alla svar....

MVH///Christopher
bj
291
bjorasen
M535i -87
jag kollade lite på den där länken precis och där står det att E36:an ska ha ett lika stort navhål som E34:an. Jag har haft M5 3,8 fälgar på min E28 och då var navhålet samma.......hmmmm

MVH///Christopher
Gemini__
Hej igen!

Nu när jag tänker efter kommer jag ihåg att ägaren till e28:an med M3(e36) fälgar monterade, använde sig av spacers. Jaja, ville bara tillägga detta.

Ha´re gött!!

// Thomas
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Men om man gör spacers kan man ju göra centrumhålet så det passar på både fälg och nav... Och om man använder spacers utan centrumstyrning så bygger man ju så pass mycket utåt att fälgen nog inte tar i navet...

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Köp fälgarna, måtta och spana in Länk

Du får dina spacers med exakt de mått du vill ha, kan väl knappt bli bättre, eller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.