AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
953

Hur bra går en 528i E39?

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag har stora planer på att köpa en 528i E39 och undrar därför hur bra en sådan går? Någon som kan jämföra med andra bilar accleration, toppfart etc...?

Tack på förhand!
Klicka bara här: Länk
och läsvad TV idolen Hasso skirver om sin 528iA -96A skulle du trots allt sakna nåt, maila Hasso

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Helga
Den går otroligt bra!!!

KÖP!

Helga
Men här är lite uppgifter från min 528 -97 med manuell låda.

Hkr: 193 (205 ärliga)
Topphastighet: 240 (vet) mätaren 255
0 - 100: 7.5 sek
Vridmoment: 280 nm

Har provat en 530i -01. 231 hkr, vrid 300 nm.
Märkte bara att det var lite bättre bottendrag
mellan 1.500 -2.500 varv/min. Annars ingen direkt skillnad.

Mvh Helga
Helga
För att inte tala om den rena njutningen att sätta sej bakom ratten på en E39. Oberoende om svängen går till svärmor eller att handla mjölk på ICA. Händer ibland att jag tar en extra runda.
BMW är strakt beroendeframkallande.

Hälsn igen, Helga

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Farsgubben har en likadan som Helga. Helt underbar bil. Ngt sämre vridmoment än i min men o andra sidan drar den jämt i hela registret. Det ngt konstiga är avsaknad av överväxel, men det behövs visst inte, den drar så jvla lite soppa så det är inte sant. Senaste vändan men farsan för 3 veckor sen; Ca 250 mil, ner till Holland och Tyskland, mycket Autobahn i 200+ och Ringenkörning= 0,91 liter per mil i snitt. Fråga mig inte hur det går till men nog fasen har de lyckats på BMW alltid:-)

Topphastigheten är väl som Helga skriver, även om jag i sommras fick mätaren att gå i backen och bilfaan accade fortfarande, det var helt underbart:-D Så vad det gick i då vet jag ej men över 255 var det iaf...

*BAWORAK*
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Känslan i materialet är helt klart blytungt

När du stänger en dörr, så stänger du en dörr

Ratten känns tight och chassit har en skön sättning. Växellådan, motor samt chassit har stämts med stämgaffel för att på optimalaste sätt harmonisera och kommunicera med föraren.

Koppling/bromsar ger en skön närvarande känsla utan att kännas slappa och tappa i dialogen mellan människa och maskin.

Materialvalen är i absolut premium klass och "tröttnar" inte genom åren.

Bara en sådan trivial sak som att använda vindrutetorkarna är en upplevelse i sig, ingenjörs konsten är inom detta område föredömligt och återigen slås man av hur tight och fast en vindrutetorkare kan vara.

Att hitta dess like utanför märket är svårt. Många är dem som vill vara premium men endast ett fåtal motsvarar alla kriterier.

Avslutningsvis:

E39 är att betrakta som en tio-kampare. Ganska bra på allting.....hur många är det?

Go kväll / Wallace
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

"När du stänger en dörr så stänger du en dörr"..He,he..Far min har en 523i-97 och den har definitivt en dörr som känns att stänga..Skrattar lite smått ibland hur svårt det är för mindre armstarka individer att öppna dörren helt ;)

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Efter att ha rattat E38 740, X5 4,4, kompressormatad 540 T, 330C
så tycker jag fortfarande att min 528 är trevligare än dessa maskiner totalt sett , och räknar man in den ekonomiska biten så vinner den med hästlängder. :)) ( har en travare i breeders crownfinal i V75 på lördag därav uttrycket.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.