AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
676

Fråga angående AC...

DA
174
DAMiEN
325i Sedan -93
Tjo

Hur kan man reda ut om det BARA är ny gas som behövs för att AC'n skall fungera? När jag trycker på min AC knapp för att dra igång AC'n så går motorvarvet ner en kort stund. Detta tolkar jag som att kompressorn drar igång. Men mer än det händer inte...
Har "dubbel" ac, men att skruva på rattarna för gradinsställningen gör ingenting. Får istället köra varmt eller kallt med ratten ovanför konsolen, strax under utblåset, men den är inte särskillt exakt...

DAMiEN
===============
Inquam Damno Tu
328_huggarn
så där har jag också fått gjort.. har ingen anning om varför.. precis som om att ratten med graderna inte gör någonting alls ?!

någon som har någon anning om detta ?!
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag kan berätta hur jag tror det funakr på min 94:a. AC slås på och av med AC-knappen (med lite lysdiod i). Värmereglagen (kallt-)18-26 grader om jag minns rätt, ger varmluft tills givaren läser av inställd temp och ingen värme alls om varmare än inställd temp. AC:n går för fullt om den är på och således kan man få både AC-kall luft och varm luft om man skruvar upp värmen i en kall bil och ändå har AC:n på, t ex på vintern direkt efter start då man vill ha torr ACluft till immiga rutor. AC:n är alltså inte temepraturmässigt kopplad till värmereglagen utan den bara blåser ut sin kalla luft genom samma utblås.
Nyare AC (klimatanläggning) har väl AC:n integrerad i temperaturinställnignen.

/Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096
Axel
På min 92a 325a så fungerade AC.n med temp inställningen,den enda skillnaden jämfört med den digitala kliman var att man fick styra fläkt och luftriktning manuellt.Kontrollerade detta även på en kylfirma,den styr även återcikulationen själv.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Jag kan bara hålla med Axel här. Att knappen lyser till AC:n är bara en indikering på att den slås på om den behövs. På min så har jag den alltid på och jag kan då ställa med de två små rattarna om jag skall ha varmt eller kallt. Plus att AC:n slår på om tempgivaren tycker att det är för varmt i bilen.

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.