|
|
|
|---|---|
|
Måste man ta bort toppen när man byter kam och vipparmar på en 735:a? Eller kan man dra ur den framåt, dvs. mot kamdrevet. Det skulle ju underlätta en hel del. En annan sak jag funderar över är vad det kan vara som gnisslar/knakar när man vrider på ratten under körning. Det låter som det vore någon gummigrej som gnisslar, och det låter högt. Pinsamt när man är ute och åker. Det är även lite glapp i ratten sen felet uppstod. gt | |
Ras.mus |
vad du än gör så kolla gnisslet och glappet i ratten! På min hade de två bultarna som håller ihop övre rattstången med den undre släppt!!! Kan hända att man sitter och inte kan styra... De sitter hopkopplade under panelen i knähöjd ungefär... Sen till gnisslet. Det kan ju vara gummitbussningen i ovanstående sak men även kolen som ger ström till tutan! I min gnisslade det som du beskriver och det var kolet. Där var insmort som fanken men det är tydligen någon slags speciellt fett för att det ska sluta gnissla. Jaja, kolla det iaf! Kolet ser du när du tagit loss ratten (22 mm hylsa med kort förlängare) |
|
kolla: Länk För en översiktsbild. Det är midja på vipparmsaxlarna vid toppbultarna, d.v.s. de går inte att dra ur utan att plocka ur bultarna. Av egen erfarenhet så är topplockspackningen redan gravt erroderad på en 3,5 M30 med många år på nacken och skulle väl knappast må bättre av omspänning av bultarna, så det enda riktiga är att plocka av toppen. (Teoretiskt skulle det kanske gå att dra ut kam och axlar om de går fria mot kylare/front)? Har du kollat standard orsaken till gnissel/knarr i ratten? -Pendelstagen mellan krängningshämmare och fjäderbenen. |
|
|
Mitt råd är: Ta bort toppen! Om inte annat för att två av vipparmsaxlarna dras ut bakåt, och där är det trångt minst sagt! Då kan du ju också passa på att slipa in ventilerna! Per L |
|
|
Gtolveth,,, Lyft toppen och gör jobbet ordentligt direkt för detta är inget man gör på parkeringen om man har fuskat. Jag tänkte byta kam på min men fick tag i en fin topp istället och bytte packningar och kamdrev och lite sånt när jag höll på. Kamkedja och spännare ska bytas inom kort. Det fanns inga vändkanter i loppen och bara lite sot på kolvtoppen och lite runt kanten i cyl.loppen så jag skrapade bort det lite försiktigt med ett rakblad. Har du momentsiffrorna på hur mycket du ska dra toppen? Jag har dom om du vill kan jag skicka det vidare till dig? |
|
|
BMW har kampanj på utbytes toppar till 735 med M30 motor, 10700 kr styck. Är kam, vippor/axlar och ventiler dåliga, satsa på en utbytestopp. En motorrenoveringsfirma är dyrare än en bytestopp från BMW. Bara Vipparmsaxlar, vippor och kam kostar 4600 hos Motornord. Hur långt har bilen gått? Bytte kam på min 735i somras. Ganska jobbig operation. Johan |
|
|
Tack för alla svar och goda råd. Har åtdragningsmomenten för bultarna. Det är bara att ta på sig dubbla fleecetröjor och mekaroverall och ge sig ut i kallgaraget och skruva. Brrrrrrr. Gnetet/gnisslet i styrningen verkar komma från hjälpstyrarmen eller någon annan gummibussning i närheten. Har någon varit med om detta? Det låter ju som tusan. Gabbe |
|
|
Utbytestopp för 10700:-! Inte dyrt! Alltså ingår ny kam o hela baletten då, olja? MVH Robban |
|
|
Priset avser komplett topp med ventiler kamaxel o.s.v.. /Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.