|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Hur är 323´ans motor som sitter i e46´an gämfört med m50 motorn som sitter i 91´ans 325´a. Botten vrid? Effekt kurva? Vilken bil går igentligen bäst? Funderar nämligen på att sälja min 325´a och köpa en e46, men vet inte vilket motor alternativ som passar. Tips? Mvh Mattias | |
|
Din spontana reaktion när du provkör 323an kommer bli: oj den är avsevärt slöare än min 325. Detta är dock pga att e46 är en modernare och robustare bil än e36. E46an trubbar av fartkänslan en hel del. M52TU som sitter i E46 323 Är en kortslagig maskin med underbar karaktär. 323an har dessutom mer effekt än vad som uppges på pappret. Jag rekommenderar varmt denna dubbelvanos maskin på 2.5 liter. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Ett mindre tillägg är att bensinförbrukningen är markant lägre på 323an(m52tu) än på 325an(m50) ca 1,5-2.0 dl per mil vid blandad körning enligt min erfarenhet. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Provkör. Skillnaden i karaktär är stor mellan 325/M50 och 323/M52. Båda motorerna har samma maxvrid (245nm), men på 323 ligger den bra mycket lägre ned i registret vilket ger en behagligare karaktär. Maxeffekt i 323:an anges till 170hk, men tester har visat på något högre siffror så 22hk skillnad som anges får ses som lite orättvist. Jag skulle vilja påstå att prestandan är likvärdig men 323:an lite "lugnare". Dock så är det stor skillnad på E36 och E46 då det gäller vägljud/motorljud och fartkänsla så till en början kommer du säkert tycka E46:an känns långsam. Men det hänger som sagt mest på den mer moderna och bekvämare gången. Länk Länk |
|
|
Okej, låter bra. Kanske ett chip eller något mindre "trimm" kommer att göra att 0-100 tiden blir lika eller?? Mvh Mattias |
|
|
Ett chip gör typ ingenting på friska sugmotorer i standardutförande iof. Hur som helst, testa bilen i fråga. Är du inte nöjd med 323 kanske 328:an passar dig bättre? Har för övrigt haft en sån själv och var helnöjd med den. Länk Länk |
|
|
0-100 på 7,9 eller 8.0 är ju löjligt lika. De är dessutom låg trolighet att en 325 från 91 inte har minst 5-10 hästar ute på evigt grönbete. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
| Men vilken bil tror ni gör 100-maxfart snabbast? | |
| E36 325 går givetvis 0,1 sekund raskere? Spiller INGEN rolle. | |
| jo, men jag tänkte i dom högre hasigheterna | |
|
Mattemattsson: Jag tror det blir svårt, näst intill omöjligt att diskutera detta till en vettig lösning, för följande saker har minst lika stor betydelse som några futtiga hästkrafter: Storlek på hjul? Sitter det 15" på den ena och 19" på den andra, så är jag säker på att den med 15" går klart fortare rakt fram! Hur är motorslitaget, för som Wendtan skrev är säkerligen ett gäng hästar en bra bit från hagen på en gammal bil - och de lär inte komma tillbaka bara för att ägaren ska brösta upp sig á la en Tupp mot någon annan bilägare! Jag har själv en 323 Ci - 00, har provat en 328 Ci -00 och det var lite skillnad, men den hade 16" däck, min har 18" plus lite mer sänkning. Det är så mycket som spelar roll. Mitt tips är att köpa en bil du gillar. Ska du åka fort rakt fram så är det få bilar som spöar en amerikanare med en åtta. //Tobias |
|
|
ne, jag ska inte åka rakt fram... Min bil ska gå att svänga med, men det är ändå lite intressant så man inte kommer efter jätte mycket på rakorna! Mvh Mattias |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.