AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.845

Köra på uppsvängd dörr?

Sida 2 av 2
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Nej, han orsakade själv döden. Det är mycket tveksamt om du anses kunnat förutse att han skulle hoppa från bron, tror inte det...

Men i princip borde du inte kört fortare än att du hunnit stanna...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
>Jesperado

Då vill jag att du förklarar varför det "enligt lag" inte fungerar!
Märkligt nog så fungerade det flertalet gånger för denna person....

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
tryggve: Det står inte någonstans i trafikförordningen att man måste ha ett visst avstånd till ett stillastående fordon. Om du kör in i ett stillastående fordon så har du gjort fel. Mycket enkelt. Sen om du backar eller kör framåt spelar ingen roll.

///Jesper
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Nu backade inte denna person (alltså inga backljus tända) utan rullade bakåt sakta när han såg att det kom en bil bakom i kön. Kan detta ha något att göra med att han fick rätt mot den påkörde?
Påpekas skall att jag själv tycker det låter mycket märkligt men utgången blev så att den påkörde blev ersättningsskyldig.

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ingen som tänkt på varför innerhandtaget på BMW (iaf E34) sitter där det sitter:-)
Jo just för att man skall öppna med höger hand o då per automatik får blicken snett bakåt:-)

Nog kan de tänkla där nere i Bayern...

*BAWORAK*
Lagen går att tolka på flera sätt. Följande saxat från SFS nr: 1998:1276.

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den
omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till
omständigheterna. En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

Anm: Öppnar du dörren rätt ut i trafiken har du uppenbarligen brutit mot ovanstående.

Men, här kommer trumfkortet:

50 § Ett fordons dörrar eller andra anordningar får inte öppnas på
sådant sätt att fara eller onödig olägenhet uppstår. Inte
heller får på- eller avstigning eller på- eller avlastning ske
så att fara eller onödig olägenhet uppstår.

Anm: Du får alltså INTE öppna dörren rätt ut i gatan. Gör du det är felet ditt.

Gör det med stil.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Hej å hå! Där kom svar på tal... synd att man är så rädd om pärlan att man undviker alla sammanstötningar vare sig det är mitt eller någon annans fel. För idag blidde jag minsann lite upprörd och hade nog så här i efterhand kunnat tänka mig att köra på dörren... iallafall lite...

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
tryggve: Om en bil i rörelse kommer i kontakt med en stillastående bil är det aldrig den stillastående bilens skuld. Av förklarliga själ. Och det finns som sagt inget krav på avstånd vid stillastående...

Jeppe

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
J.Dredds :urdrag är det som gäller för framförande av fordon.
i princip kan jag ställa min bil mitt i gatan och kör någon på den så är den påkörandes fel. dvs får inte framföra fordon fortare än att du kan stanna för oförutsedda hinder, hur tokigt det än låter i vissa fall. Sedan är ju försäkringsbolagens bedömning inte säkert att den överensstämmer med lagtexten alla gånger.
Exempel. om två personer backar ut från en parkering med rutorna mittimot varandra och den ena parten hunnit backa färdigt och står still och den andra råkar sammanstöta med den bil som hunnit stanna sekunden före, så är försäkringsbolagets bedömning att bilägarna får dela på kostnaderna.
Man ska enligt dom vara extra uppmärksam vid sådana tillfällen.
Vår MB190 var den stillastående bilen :)) den andra parten har lyckats med samma fenomen vid tre tillfällen både före och efter denna händelse med det tog försäkringsbolaget ingen hänsyn till alls. (Gummans personalparkering) och MB blev det inget märke alls på medan motparten ordande till en omlackad framskärm när hon vred in den i baken på MB.

///MVH Hasso
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Frågan är ju om fordonet kan ses som stillastående när dörren är (eller nyss har varit) i rörelse.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Man får inte öppna dörren om det kommer en bil, då har man gjort fel. Man får heller inte köra på en öppnad dörr, då har man också gjort fel.

Att en person har gjort fel innebär inte automatiskt att den andra gjort rätt!!!!!

Hubbe325: Att man öppnar en dörr innebär inte att man sätter fordonet i rörelse...

Jeppe

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Det är alltid billisten´s fel vid en olycka den som kör fordonet alltså.

Körde på en cycklist en höst dag eller rättare sagt cycklisten körde på mig, denna kom från höger sida, utan ljus och mörka kläder. Jag kanske kröp fram i mindre än gå fart. på grund av att jag var mitt i stan och inte visste vart jag skulle, och det regnade som bara den. Cycklisten körde på mig rakt i höger fram skärm och verkligen vurpade rakt på min motorhuv.

Felet var mitt att jag inte hade uppmärksammat cyklisten. Detta i en korsning. Så det är alltid bilistens fel hur man än vänder och vrir på det. Hade han kommit från himmlen? = mitt fel.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
En fundering: Cyklister räknas idag till gruppen "oskyddade trafikanter". Pga detta döms alltid motorfordonsföraren som skyldig vid olyckor.
Om man inför lag om cykelhjälm kommer då cyklister att räknas som oskyddade?
En motorcyklist/mopedist har som enda lagkrav att använda hjälm och räknas således ej till gruppen "oskyddade trafikanter" och kan i och med det ställa till svars för sina eventuella tillkortakommanden i trafiken.
Om ev cykelhjälmslag kommer så...??? hur kommer det att bedömas?

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jesperado: delar av bilen är ju i allafall i rörelse... då kommer vi ju tillbaka till om ngn slår upp dörren i din bil när du passerar förbi, är det då ditt fel för att du inte höll ut tillräckligt? Trots att tex plats ej fanns?
Cyklister räknas idag till gruppen "oskyddade trafikanter". Pga detta döms alltid motorfordonsföraren som skyldig vid olyckor.
Det är sant Magnus men det är knappt något straff att köra på en cyklist.I dagens rättsamhälle är det värre att missa en uppgift i deklarationen än att köra på en cyklist.

(Fråga först och du får många svar.)
_______
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Hubbe325: Det är som sagt skillnad på att köra på en dörr som öppnas, och öppna en dörr så den slår mot en passerande bil.

Kör du på en dörr som öppnas är det bådas fel. Den som öppnat dörren skulle sett så att vägen var fri och du skulle hunnit stanna.

Slår någon upp dörren i sidan på din bil när du passerar är det deras fel, dom skulle sett så att vägen var fri först. Har du i det läget någon möjlighet att undvika olyckan?

Jeppe

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Som sagt; Stockholms innerstad har en harmonisk trafikrytm...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.