AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
821

Rostskydda nu eller i sommar?

Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Familjens fåtaliga bilpark har utökats med en e39:a, härligt!
Framöver kommer den att rostskyddas, i och med att det inte
är gjort tidigare. Min fundering är då, ska man göra det nu innan vintern eller vänta till i sommar då klimatet är torrare (kan man ju hoppas i alla fall).
Jag tänker, att även om man lämnar bilen till en firma och dom låter bilen stå för att torka över natten så borde risken för inbyggd fukt vara mindre om sommaren då det är torrare, eller åtminstone är högre temperatur och fukten dunstar snabbare.

Vad tycker och tror ni?

mvh Fredrik
För mig är den springande punkten: skall Du köra den i vinter?
OM Du skall det- rostskydda nu!
Om inte, vänta till i sommar!
Rostskydd är verkligen ett svårt kapitel. Inte lätt att veta om man får ett bra jobb. Det är givetvis oerhört viktigt att all lössittande rostskydd tas bort och att bilen är helt torr vid behandling.
Grattis till nya bilen- en kanonsnygg modell.
Kan Du avslöja lite fakta om Ditt kap??
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
635 CSi:

Ju snabbare du får den rostskyddad, desto mindre risk för rost!

Att åka på saltade vägar i 6-7 månader utan rostskyddsbehandling är knappast bättre, saltet binder ju fukt!

Dessutom så rengör alla seriösa rostskyddsfirmor bilarna innan de torkas!

Kolla på www.rostskyddsmetoder.se

MVH Robban
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Jo, det är egentligen mina föräldrar som är de lyckliga ägarna, efter en god stunds väl genomtänkt lobbande fick jag klartecken att dom kunde tänka sig en BMW.
Den är en cosmossvart 523 -99:a, typ shadowline, med beige skinninr. sportstolar och M-ratt och en guldaktig ("sandbeige")dekorlist inuti (ej trä). Sedan har den (i mina ögon) assnygga 5-ekrade BMW 17"hjul (vet ej vad fälgen heter).

Tänk vilket lyft va, från en Volvo 240 DL -87.

Grejjen är att dom åker väldigt sparsamt med bilen, den kommer inte se mycket mer än 100 mil i vinter, fast å andra sidan lär den ju få känna "salt och skit" i alla fall.
I det värsta vädret kommer nog Volvon få tjänstgöra, då den finns kvar.

För övrigt har jag planer på att överta den när de ska byta om ~10år och den har uppskattningsvis 15000 mil på mätaren, men det är en annan sak, hihi.

Tack för svaren!
Då lutar det nog åt rostskydd innan vintern ändå(vilket jag iofs tänkte från början, men det skadar ju aldrig att höra med det allsmäktiga forumet ändå ;-)).

/Fredrik
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Om jag skulle köra typ 100 mil i vinter skulle jag lägga ner mina resurser (tid/pengar) på att tvätta ordentligt dom få gånger man är ute med bilen. Istället för extra rostskyddsbehandling alltså.

Länk Länk
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Okej, fast det känns lite som att den som tvättar noggrannast är jag, men jag kan ju offra mig och ta bilen till en GDS-hall och göra en "Askentvätt" när jag besöker dem (typ var annan- var tredje vecka). Nackdelen är ju att den inte kan stå och lufttorka då innan den kommer ut i "rusket" igen.

Fredrik
je
68
jerker
850i 1991
Det finns inte en dag när det är för tidigt att rostskydda. Spelar ingen roll om Du bara kör bilen på sommaren. Jag köpte en 91-a, 850, och trots att bilen var i kanonskick så var min första åtgärd att rostskydda den. Visst kostar det. För min bil tog de 4.560 kronor. Gör det! Det lönar sig i längden. Jerker.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.