AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.199

M3 motor i 325a?

DA
174
DAMiEN
325i Sedan -93
(Kom på att denna post kanske passade bättre här...)

Kan man slänga in en M3 motor i en 325'a (e36)? Behöver man byta något mer? Vad brukar en M3 motor kosta att införskaffa? Tänkte på turbo eller kompressor innan, men det skulle nog bli en dyr historia. Tänkte då att man kanske skulle klara sig med att slänga i en M3 motor. Någon som har gjort det? Alla tankar kring detta är välkommet...

DAMiEN
===============
Inquam Damno Tu
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
nu kommer jag låta väldigt tråkig men: köp en m3 istället...
DA
174
DAMiEN
325i Sedan -93
Jo, men jag har sett att en M3 motor kan man få för runt 30.000. Det skulle innebära att jag kom undan billigare än att köpa en M3'a som vanligtvis ligger på, iaf minst, 100.000:-.
Eller är det så mycket mer än motorn som måste bytas så att kostnaden springer iväg? (Skulle vara lite roligt också att ha en "förklädd" M3'a)...

DAMiEN
===============
Inquam Damno Tu
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Killarna på stylingkompaniet har plockat i en 3,2 motor i en 325 tror jag att det var. Har för mig att du får flytta fästen typ 6 cm så det är nog inte så enkelt som man tror.
Satsa på turbo lr kompressor istället. M50 motorn har gjutjärnsblock och oljekylda kolvar och är riktigt stryktålig....
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
det är så mycket som behöver bytas, för ex ska du ha en låda, en bakaxel som paller för trycket, bättre bromsar mm, det blir i slutändan bättre att sälja din 325 för 50-60 tusen o köpa en M3 för 100 tusen

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
Rotti
30tusen det var dyrt
BM
1
BMW-323Ci
323i Coupe -97
at montera en M3 3.0 liter er mycke enklere enn enn 3.2. Jag vet at och montera inn en 3liter i en 325 er enkel jobb. Bare sørg for at de som skal montere motorer får en komplett motor, grenrør, eksos etc. Girkasse er inte et must da 325 kassan holder. Kardang/diffsperre må heller inte bytast, men det er et + at ha diffsperre hvis du liker at børna och kjøre på bane :)
DA
174
DAMiEN
325i Sedan -93
BMW-323Ci: Vad kostar en M3 3.0 motor då? Hur mycket kräm får man ut ur bilen med en sådan i då? Och vad kostar det andra delarna man behöver byta ut?

DAMiEN
===============
Inquam Damno Tu
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.