AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
695

motorförslag till e30 320

lutar åt att det kommer bli en e30 ist för en e28 då utbudet av delar är bra mkt större till e30:in

det kommer bli en 320 pga av försäkringskostnader, men en sunkig 2.0 m20 kommer man ju inte långt med,
vad har ni själva stoppat i era E30:is?

först tänkte jag bara köra med en 3.5 M30 men sen blev man sugen på en 745 motor, får en sån plats?
M3 3.0 el 3.2 hur pass mkt jobb är det att klämma in en sån samt vad kostar en sådan motor?

såg en e30 med M3 e36 motor nu i sommras å den verkade röra på sig, vad skulle ni ha valt? jag kommer bygga bilen för att ha kul på gata och bana, tror ni att den kommer bli mkt framtung?

Tack på förhand.
är det stor skillnad på försäkring 320-323? finns inga 320:is med diffspärrad klump va? vad passar bolt on?
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Diff var tillval till alla e30 utan 320is och M3.
Klumpen från e28 passar om man byter bakstycket.

Försäkring är svår att säga hur mycket det skiljer, beror på ålder, vart du bor, skadefria år med mera.

En m3 motor får du nog lägga upp i runda slängar 20000kr för att få. Sök annars så lär du hitta massor om detta.
St
199
Stefan_J
325ix -87 (s50)
Det ända jag kan säja är att det är en rolig kombination av bil och motor, med M3 3.0 motorn menar jag.

Jag har ju dessutom 4hjuls drift och åkte jämt med en m3 e46 upp till kanske 130km/h

Och en vanlig M3 3.0 åker jag ifrån.

Det är dock en del jobb att få in en sådan motor.

Är du sugen så kanske du kan köpa min? ;)

Mvh

Stefan_J
BMW 325ix -87
beror på vad det kostar? men annars så bygger jag gärna själv =)

om du orkar så skriv gärna hur du gick till väga, MVH!
har sökt runt lite på forumet, jäklar vad ni bygger om bilar grabbar, verkar som att det mesta har slängts ner i era motorum, så nu kommer min fråga, vilken motor ska jag använda? 3.6 3.8 3.0 3.2 eller nåt annat förslag? bilen kommer byggas för att gå på gatan, men den ska inte skämmas på ban träffarna, därför vill jag ha den motorn som väger minst och är lättast att få i samt är billigast...så vad har ni för förslag? den som är lättast att få i är prio nr 1!
Är inte "stressfläkt" ett alternativ då? :)

MVH

/Johan
____
Länk
Pimp Cruisers Sthlm
st
2.200
stensth
Stefan_J: Ska du redan sälja?
St
199
Stefan_J
325ix -87 (s50)
stensth: Nej, men kommer det ett bra bud så skulle jag nog släppa den....kanske...

Jag har nämligen blivit så himla sugen på en m3 E36, och sen turbo mata den. Det skulle vara en perfekt bil. En 3.0 -95.......

Men jag kommer att ha kvar 325:an nästa sommar oxå och sen så sätter jag eventuellt ut den till sommaren där efter.

Rullar in den i garaget nu på fredag, för att göra den till topp skick inför nästa säsong.

Fixa lite med motorn och lite annat pill.

men som de flesta säjer här...."En gång BMW, alltid BMW"
Och jag håller med.

Mvh

Stefan_J
BMW 325ix -87
st
2.200
stensth
Hur gick det sen med toppen, fick du tag på en och gick ägaren innan med på att betala något?

Jag var nära att köpa den, men sen blev jag skeptisk till att topplockspackningen var dålig så då blev det inget köp.
stressfläkt vill jag nog inte ha, dels pga besiktning å sen är det inte det ultimata på bana.

men vilken är nu lättast att klämma i? samt vilken väger minst? tacksam för svar!
kanske vore kul å veta vilken av motorerna som håller bäst också.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Om du siktar på bankörning...fundera lite på en "sunkig" 4á dvs en hederlig m10 maskin. Går att få rellativ bra snurr på dom maskinerna. Dom väger mindre än sexorna, vilket är bra för balansen. Inte lika känsliga som m20 maskinerna, billigare att trimma än en sexa osv.
Om du ska köra på bana avråder jag verkligen dig att stoppa i en m30/s38 maskin i en e30 den fina ballansen försvinner totalt..Går fort rakt fram. men blir framtung :-(
Sen en annan sak...det är inte den som har häftigast maskin som har roligast eller gör bra tider när det handlar om runt runt körning !
pelle: bilen kommer köras på gatan den enda ban körningen kommer bli nån enstaka per år, tilläggas bör också att jag inte har kört nån avancerad bankörning så några bra tider kommer det ändå inte bli på ett tag framöver, vill ha en M3/M5 maskin i dels för utmaningen och dels för att det låter riktigt skojj! en 4:a e inte att tänka på.
St
199
Stefan_J
325ix -87 (s50)
stensth: Jodå det gick bra med toppen. Hittade en beggad på en skrot för 10300kr som sattas dit. Men det tog 10 veckor innan jag fick hem bilen ifrån verkstan. Dom var inte så bra på kundservice.

En gång kom jag dit 16.40 och de stängde 17.00. Då skrek han till mej "dra hem med dej, vi stänger klockan 5"

Så det blev till att spela med samma kort. Tjejens farsa är jurist. Och eftersom han hade lovat att bilen skulle vara klar på ett visst datum, och den tiden hade överstigits med 7 veckor. Så då blev det fart i verkstan.

Så du var nära att köpa den!
Visst var det en chansning med toppen. Och nu i efterhand kanske den var lite dumdristig. Men jag är nöjd med bilen och den går våldigt bra.

Vad gäller den andra ägaren, så har jag försökt att nå honom per telefon med inte lyckats.

Och nu så är det väl för sent för att gå vidare med? Eller ska jag göra ett försök till? Vad tycker du?

Ska försöka att åka på lite träffar nästa sommar. Vi kanske syns då.

Mvh

Stefan_J
BMW 325ix -87
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
en idé som jag är lite sugen på är att putta i en M5 E34 340 hk i min E30...det måste ju gå undan rätt bra...annars är 750 V12 inte helt fel heller...

annars kan du nog få inspiration här: Länk

Bara det bästa, åt det bästa

BMW CS #5075
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.