AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.229

sänkning e46

sn
4
snucke
320i-99
jag undrar om det skiljer på en tvådörrars och en fyrdörrarsbil!! jag har sänkt min 320i sedan 60/40 och tagit bort gummit vid fjädrarna men den blir ju inte lika låg som en coupe med samma sänkning? är det någon som vet om det skiljer något mellan sedan och coupen?? mvh stefan.

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
E46 Coupé (tvådörrars) er orginal sänkt från fabrik.
Precis som Morten skriver så är alla coupeer standard utrustade med sportchassi. De finns galningar som valt bort det, men de är väldigt få som jag förstått det.

Du bör inte sänka din sedan mer än 60/40, de kommer skapa problem för dig framöver.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Bmw ludde
Nån som vet en rimlig sänkning på en e36 soupe med m-chassie? Där bak är hjulen kant i kant med skärmen, där fram är det en bra bit till hjulet.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
wendtan: Hur mycke är egentlig E46 coupe sänkt fram och bak? Lurer på om jag vil sänke den ytterligere fram pga utseende, men det måste isåfall være et bra sänkningsett så jag inte dreper komforten helt. Da måste man vel åpne plånboken?
Morten: Ja de blir inte billigt, du får räkna ungefär 10 kkr för en bra sänksats med dämpare från bilstein.
Länk är en bra sida.

Köper du en sån bilstein gastrycks dämpar sats så förbättrar du väghållnings egenskaperna markant som jag förstått det.

Sportchassit från fabrik sänker 2-3 cm om jag inte missminner mig.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
wendtan: Ok, vanskelig å montere bak har jeg for meg ( = dyrt på verksted)?

La oss si at standard senking er 30 mm fram. Om jeg vil senke 50 mm fram, hva er da utgangspunktet..? Altså på coupe, den er jo senket fra fabrikk. Så om jeg senker den ytterligere 20 mm, så kan man si at bilen er senket 50 mm? Eller er den da bare senket 20 mm?

Litt krunglete. :)
po
56
pollywolf
318i Sedan -01
Finns det någon nackdel med att sänka en E46 sedan? Om man sänker den 60/40 alltså?

====
The driving Dutchman
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har hört att sportchassit är ca 15mm lägre än standardchassit.

Personligen tycker jag att sänkning som är mer än ca 30mm blir rent opraktiskt när man skall över trotoarkanter och skall köra i vinterväglag. (isklumparna som lossnar från stänkskydden på andras bilar smäller rätt bra i bilen när de har frusit till lite....)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
pollywolf: Utover at det går på bekostning av komfort og fremkommelighet, mener du?
po
56
pollywolf
318i Sedan -01
Morten M:

Ja precis. Är det dålig för bilen på något sätt? Snucke pratar om att ta bort gummit vid fjädrarna. Det låter våldsamt men jag är absolut ingen expert.

====
The driving Dutchman
Länk
sn
4
snucke
320i-99
jag har sportchassiet på min 320i,men min blir inte lika låg som en coupe som har 60/40 sänkning som jag också har???(likadana fjädrar)... konstigt ...!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.